Ikea Suomi haluaa kiinnittää huomiota suomalaisten unen määrään ja laatuun osallistavan ja digitaalisen Unemme-taideteoksen avulla.

Digitaalinen unitaideteos osallistaa suomalaiset jakamaan omaa untansa teokseen, jonka rytmi, liike ja musiikki muuttuu sen mukaan, millaista unta jaetaan.

Kampanjan ja teoksen suunnittelusta sekä tuotannosta on vastannut luova markkinointiviestintätoimisto 20/20 Helsinki yhteistyössä VR-startup Zoanin ja digitoimisto Evermaden kanssa. Musiikin teokseen on säveltänyt Ville Hyvönen.

Ikea Suomen markkinointijohtaja Anu Koskinen kertoo, että suomalaisten unta kerätään neljän lyhyen unen määrään ja laatuun liittyvän kysymyksen kautta.

”Ikea Suomen tavoitteena on luoda parempi arki mahdollisimman monelle. Parempi arki alkaa hyvästä yöunesta.”

”Tiedämme, että suomalaiset nukkuvat yhä huonommin. Aihe puhuttaa ja vaikuttaa meidän kaikkien arkeen. Hankkeen tärkein tavoite onkin saada suomalaiset kiinnittämään enemmän huomiota sekä unen laatuun että määrään”, Koskinen kertoo M&M:lle.

Tänään torstaina julkaistavan teoksen elämistä pääsee seuraamaan reaaliaikaisesti 22.10. asti osoitteessa ikea.fi/unemme. Verkkosivuston lisäksi teos on esillä Musiikkitalon isolla näytöllä ja osana helsinkiläisten arkea 14.–20.9.

Unen laadun ja määrän ohella projektissa on olennaista suomalaisten osallistaminen. Keskeistä on tuoda suomalaisten uni näkyväksi digitaalisen toteutuksen avulla.

Reaaliaikainen digitaalinen teos reagoi suomalaisten antamiin univastauksiin. Teoksen rytmi, liike ja musiikki muuttuvat sen mukaan, millaista unta jaetaan.

Koskisen mukaan kyseessä on sekä suomalaisittain että myös koko maailman mittakaavassa uniikki hanke.

”Vastaavanlaista kampanjaa, jossa olisi yhdistetty data, reaaliaikainen grafiikka ja taide, ei ole aiemmin tehty”, Koskinen sanoo.

Oikeanlainen ympäristö on tärkeä

Hektinen arki ja erilaiset mobiililaitteet seuraavat suomalaisia usein sänkyyn saakka. Se vaikuttaa henkiseen hyvinvointiin, rentoutumiseen ja sitä kautta myös nukahtamiseen.

Koskisen mukaan on erityisen tärkeää, että nukkumisympäristö luo otolliset olosuhteet hyvän ja riittävän yöunen saamiseksi.

”Ympäristön tulee mahdollistaa aitoon rauhoittumiseen. Tähän Ikea tarjoaa ratkaisuja ja apua. Jo hyvin pienillä ratkaisuilla pääsee alkuun. Voi vaihtaa esimerkiksi makuuhuoneen verhot, hankkia uuden tyynyn, peiton tai muuttaa sävyjä makuuhuoneessa”, Koskinen havainnollistaa.

Koti ja parempaa arkea edistävät ratkaisut ovat teemoja, joita Ikea Suomi haluaa nostaa esille.

Yritys odottaa nyt mielenkiinnolla, miten uudenlainen digitaalinen tapahtuma innostaa suomalaisia jakamaan untaan ja kiinnittämään asiaan enemmän huomiota.

Kampanja näkyy ja kuuluu verkkosivuston ja Musiikkitalon ison screenin ohella radiossa, sosiaalisessa mediassa, Spotifyssa, YouTubessa, digitaalisilla ulkomainospinnoilla sekä aikakauslehdissä.

”Mainitsemisen arvoista on, että Musiikkitalon seinällä teos näkyy ensi viikon maanantaista alkaen yöaikaan klo 24–06 liveteoksena.”

Unemme-taideteos ja -kampanja on yksi osa Ikea Suomen alkaneen syksyn hyvään uneen liittyvää markkinointia. Hankkeen budjettia Ikea ei julkista.

”On mielenkiintoista nähdä, miten suomalaiset innostuvat jakamaan omaa untaan ja vertaamaan sitä myös muihin, sillä sivuston kautta pääsee myös vertaamaan untaan muiden nukkumiseen”, Koskinen kertoo.