Kommentti

Piritta Palokangas 3.5. 09:36

Miten Stockmann päihittää automarketit tyylikilpailussa?

Stockmann haluaa pelastaa itsensä tarjoamalla premium-tuotteita kansalle, joka keskittää muotihankintansa automarketteihin ja verkkoon. Suunta lienee ainoa mahdollinen, mutta se vaatii rohkeita tekoja.

Stockmannin kurimuksen ja huonojen uutisten seuraaminen on tuntunut murheelliselta – onhan se tavaratalo, jollaista ei ole toista Suomessa.

Millainen Stockmann on mielikuvissasi? Minulle se oli lapsuuden kesälomien huippukohde siinä missä Lintsi, kun kerran kesässä autoilimme Pohjoisesta pääkaupunkiin. Opiskeluaikoina tunsin olevani astetta paremmassa myyntityössä, kun sain myydä kenkiä ja farkkuja Stokkan kanta-asiakkaille, kerran Levikset jopa itse Jorma Ollilalle! Ja joulun alla lapset ihastelemassa leluosaston tarjontaa – näky kuin Hollywoodin joululeffasta. Ja kukapa ei olisi sopinut treffejä Stokkan kellon alle?

Vaikka surettaa, eikä Prismassa käynti ole yhtä elämyksellistä, minäkin keskitän nykyään hyödykkeiden hankinnan monen muun tavoin halvempien ruokakorien paikkoihin. Ja yhä enemmän niistä ostetaan myös vaatteita. Suomalaisten suosituimmat muotikaupat viime vuonna olivat Prisma ja Citymarket (Kaupan liiton tutkimus, 2018). Pahalta näyttää premiumin näkökulmasta.

Suomen Tekstiili & Muoti ry:n viime vuonna tekemän kuluttajatutkimuksen mukaan erityisesti naiset tykkäävät silti edelleen kierrellä vaatekaupoissa ja etsiä inspiraation lähteitä. Sillä saralla Stockmann kerää pisteet panostamalla osaavaan asiakaspalveluun. Onneksi nyt käynnistyneet yt:t eivät koske myyjiä. Toivottavasti rekkeihin tehdään tilaa yhä laajemmalle skaalalle suomalaista, eettistä ja kansainvälisestikin kiinnostusta herättänyttä muotia, mitä ei saa zalandoista. Koska jos haluan ostaa massamerkkimekon, miksi vaivautuisin lähiöstäni muualle kuin näppäimistön ääreen? Kauppatorilta risteilyturistit puolestaan valuvat lopulta Stockmannille. Monet hakevat sieltä suomalaista designia.

Saman STJM:n tutkimuksen mukaan vuonna 2017 suomalaiset ostivat netistä vaatteita miljardilla eurolla, ja 46 prosenttia ostoista oli ulkomaisista verkkokaupoista. Kotimainen premium-tason verkkokauppajätti odottaa vielä läpimurtoaan. Stockmannin pitäisi tarjota verkossakin eksklusiivista palvelua. Ilmainen toimitus kotiovelle nyt ainakin alkajaisiksi. Ja jos jotain pitäisi markettikilpailijoilta kopioida, niin oikeasti rahanarvoiset kanta-asiakasedut.

Stockmannin laatua Anttilan hintaan, huusivat katukauppiaat etelän lomilla ennen. Anttila kaatui, mutta onko Stockmann vielä pelastettavissa? Toivotaan niin, sillä perinteikäs tavaratalo kuuluu jokaisen suurkaupungin maamerkkeihin.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Yhteiskunta

23.08.2019 14:59

Kuntaliitto valitsi Milttonin

Suomen Kuntaliitto ry on valinnut Milttonin viestintä- ja markkinointipalvelujensa strategiseksi ja operatiiviseksi kumppaniksi.