Luova kokemuksellisen markkinoinnin toimisto MKTG on saanut kaksi arvostettua Red Dot -muotoilupalkintoa Metsä Groupille toteutetusta Pro Nemus -innovaatiokeskuksesta. Tilaviestinnän kategorian voiton lisäksi Pro Nemus palkittiin Rajapinta & Käyttäjäkokemuksen muotoilu -kategorian korkeimmalla Best of the Best -palkinnolla.

Tuomaristo perustelee valintaansa keskuksen interaktiivisuudella ja kokonaisvaltaisuudella sekä hämmästyttävällä arkkitehtuurilla. Kehuja saa myös vastuullisuuden esitteleminen kaikkiin aisteihin vetoavassa muodossa.

Metsä Groupin Äänekosken tehdasalueelle rakennettu Pro Nemus -keskus avasi ovensa kesäkuussa 2018 ja on ollut avaamisesta lähtien tiiviisti varattuna erilaisille ryhmille sidosryhmistä koululaisiin. Vuoden 2019 loppuun mennessä keskus rikkoo 15 000 kävijän rajapyykin.

Pro Nemus -keskus tarjoaa kokemuksellisen poikkileikkauksen metsän elinkaaresta ja biotalouden vaikutuksista. Vierailukeskuksen rakenteet ja myös valtaosa sisustusratkaisuista on tehty ekologisesta suomalaisesta puusta.

”Pro Nemus on maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen kokonaisuus, jossa vahvalla konseptoinnilla, luovuudella sekä teknologialla tuodaan Metsä Groupin liiketoimintaa esiin kokemuksellisella tavalla. Metsä Group on edelläkävijä alallaan elämykselliseen viestintään panostamisessa ja on suuri ilo, että työmme palkitaan kansainvälisesti”, Metsä Groupin viestintäjohtaja Juha Laine sanoo tiedotteessa.

Pro Nemus on saavuttanut useita kansainvälisiä meriittejä. Se on päässyt muun muassa himoittuun Creative Review – The Annual -vuosijulkaisuun, voittanut hopeaa European Design Awardsissa digitaalisten installaatioiden sarjassa ja saanut kunniamaininnan ADC Awardsissa kokemuksellisen muotoilun sarjassa.

”Palkinnot osoittavat, että Suomessa tehdään maailmanluokan kokemuksellista markkinointia. MKTG:n tiimin intohimo ja omistautuneisuus projektille näkyy lopputuloksessa. On ollut ainutlaatuista olla mukana tällä matkalla, ensimmäisistä ideoista asti nyt pyörivään ja suosittuun keskukseen”, MKTG:n senior client director Anni Silamo kommentoi tiedotteessa.

MKTG vastasi Pro Nemuksen kokonaisuuden konseptoinnista ja keskuksen vierailijoille tarkoitetuista sisällöistä. Silamo haluaa erityisesti kiittää MKTG:n pääkumppania, muotoilutoimisto Great Apesia onnistuneesta yhteistyöstä.

Digitaalista tuotantoa on tehnyt myös MediaMonks, joka toteutti yhden installaatioista. Rakennuksen on suunnitellut arkkitehtitoimisto UKI Arkkitehdit Oy ja sisustuksen KOKO3. Tekniikkakumppanina toimi Bright Finland.

Kokemuksellisen markkinoinnin toimisto MKTG on osa markkinointiviestinnän konserni Dentsu Aegis Networkia. Yhtiö toimii 145 maassa ja työllistää globaalisti yli 46 000 ihmistä, joista Suomessa työskentelee noin 200. Dentsu Aegis Networkiin kuuluvat Suomessa mediatoimistot Carat ja Vizeum, luova toimisto Isobar, tulospohjaisen markkinoinnin toimisto iProspect, sisältömarkkinointitoimisto John Brown Media, ulkomainontaan erikoistunut Posterscope, data- ja analytiikkayksikkö Dentsu Data Services sekä ohjelmallisen ostamisen yhtiö Amnet.

Lue lisää: Kuudennelle kolme Red Dot -palkintoa – ”Kun brändi päättää, että halutaan maakuntasarjan sijaan olympialaisiin, se myös näkyy”

Lue lisää: Fiskarsin puutarhatyökalut keräsivät palkintoja designkilpailussa Saksassa

Juttua korjattu klo 16:20: Täsmennetty MediaMonksin roolia.