Länsinaapurimme Ruotsi näyttäytyy yrityksille houkuttelevana markkinana ja varsin moni suomalaisyritys lähtee sinne kokeilemaan onneaan. Ruotsissa tehtävän liiketoiminnan salaisuuksia ja mahdollisuuksia käsitellään uudessa podcast-sarjassa ”Menesty Ruotsissa!”, joka toteutetaan yhdessä Suomalais-ruotsalaisen kauppakamarin FINSVE:n kanssa. Podcast-haastatteluista kirjoitetaan syksyn aikana artikkeleita Markkinointi & Mainontaan.

Sarjassa kerätään opit Ruotsin markkinaa tuntevilta. Haastatteluiden kautta avautuvat parhaimmat vinkit menestykseen lahden toiselle puolen. Vieraina sarjassa ovat muun muassa Björn Wahlroos, Solitaa Ruotsissa johtava Petronella Posti, Avaus Marketingin toimitusjohtaja Emma Storbacka sekä Fondian Ruotsissa kasvuun luotsannut ruotsalainen Niclas Gottlieb. Opit soveltuvat kasvuun ja kansainvälistymiseen laajalti, vaikka podcast pureutuukin nimenomaan Ruotsin markkinaan.

Ruotsi on kiinnostanut suomalaisia markkinointialan ihmisiä pitkään, nyt kiinnostusta voidaan ruokkia konkreettisilla vinkeillä.

”Liiketoiminnan käynnistäminen ulkomailla on hankalampaa mitä kauemmaksi mennään. Sen takia kannattaa aloittaa läheltä. Ruotsi on 10 miljoonalla asukkaallaan tuplasti suurempi maa ja markkina. Suomen ja Ruotsin yli 600 vuoden yhteisen historian ansiosta moni asia näyttää päällisin puolin samalta, vaikka merkittäviä eroja löytyy sekä kulttuurissa että sääntelyssä”, toteaa Suomalais-ruotsalaisen kauppakamarin viestintäjohtaja Patrik Lindfors.

Yksi onnistujista Ruotsissa on Vainu, joka on toiminut Ruotsissa neljän vuoden ajan. Yhtiön liikevaihto yltää Ruotsissa kolmeen miljoonaan euroon. Yhtiön perustaja Mikko Honkasen mukaan onnistumisen edellytykset luotiin jo ennen Ruotsiin laajentumista.

”Menimme Ruotsiin jo aivan Vainun alkutaipaleella. Halusimme tehdä kansainvälistä bisnestä ja asetimme itsellemme kunnianhimoisia tavoitteita. Meille ei riittänyt kotimaan valloitus”, Honkanen selventää.

Honkasen mukaan yhden asian hän tekisi toisin.

”Käyttäisin enemmän aikaa hyvien referenssitarinoiden tekemiseen meidän voitetuista asiakkuuksista jo aikaisemmassa vaiheessa”, Honkanen paljastaa.

Myös Kasvuryhmä, jonka missio on kiihdyttää keskisuurten yritysten kasvua ja uudistumista, näkee Ruotsin markkinan erityisen kiinnostavana. Kasvuryhmän toimitusjohtaja Katriina Juntunen kertoo, että heidän kansainvälistä liiketoimintaan harjoittavasta jäsenistöstään arviolta 90 prosenttia näkee Ruotsin markkinan ajankohtaisena.

Ensimmäinen podcast-jakso julkaistaan lokakuun aikana ja tällöin Björn Wahlroos jakaa näkemyksiään Ruotsin valloituksesta. Wahlroosin haastattelu julkaistaan Markkinointi & Mainonnassa.