Markkinointi&Mainonta-lehden toimitus katsoo joka viikko useita erilaisia mainosvideoita. Jotkut mainoksista unohtuvat saman päivän aikana, kun taas joistain mainoksista saatamme keskustella kuukausia myöhemminkin.

Keräsimme tämän vuoden mainosvideoista kymmenen parasta spottia tai kampanjaa.

Tässä on parhaat mainokset satunnaisessa järjestyksessä.

Ruotsin Unicef in kampanjafilmissä viikatemies nousee vuorille ja laulaa lempiasioistaan, kuten bakteereista ja parasiiteista. Sound of Death -mainos on saanut inspiraationsa Sound of Music -musikaalin My Favourite Things -laulusta. Mainosvideon toteutuksesta vastasi mainostoimisto Forsman & Bodenfors.

Legacy marker

Italialainen verkkolehti Fanpage toteutti sosiaalisen kokeen, jossa 7-11 -vuotiaita poikia pyydettiin läpsäisemään tyttöä. Tuloksena syntyi ajatuksia herättävän Slap her -spotti.

Legacy marker

Haluaisitko ostaa aseen, jolla on tapettu? Tämän kysymyksen esitti States United to Prevent Gun Violence -järjestön kampanjavideo Guns with History. Videon toteutti Grey New York.

Legacy marker

Teleoperaattori AT&T muistuttaa Close to Home -kampanjavideolla, että älypuhelimen räplääminen voi aina odottaa, etenkin autoa ajaessa. Mainostoimisto BBDO New York vastasi mainoksen toteutuksesta.

Legacy marker

Love Has No Labels -kampanjan mainosvideo havainnollistaa konkreettisella tavalla, kuinka merkityksettömiä ulkoiset tekijät ovat ihmissuhteissa. Mainostoimisto R/GA New York in ja tuotantoyhtiö Persuade Content in Ad Councilille toteuttamassa mainoksessa pariskunnat ja ystävät näyttäytyvät yleisölle jättimäisen röntgennäytön takaa.

Legacy marker

Saksalaisen supermarket-ketjun Edeka n joulumainos tuo esille vanhusten kokeman yksinäisyyden. Tunteita herättävän mainoksen toteutti mainostoimisto Jung von Matt.

Legacy marker

Japanilaisen kosmetiikkabrändi Shiseido n High School Girl? -mainoksessa on yksinkertainen idea. Mainostoimisto Watts of Tokyo n toteuttama video ravistelee katsojan ennakkoluuloja.

Legacy marker

"Käännän tämän tekstin netissä, eiköhän se ole ihan hyvä", ajattelee varmasti monikin. J. Walter Thompson Amsterdam in käännöstoimisto ElaN Languages ille tekemä Taste the Translation -kampanjavideo kuitenkin havainnollistaa, ettei lopputulos ole aina kovin herkullinen.

Legacy marker

Ruotsalainen siideribrändi Rekordelig lanseerasi kesällä ensimmäisen globaalin markkinointikampanjassa. Saatchi & Saatchi n toteuttama Silver Skaters -spotti pyrkii kiteyttämään ruotsalaisuuden ytimen. Mainoksessa nähdään kahden miesluistelijan jäätanssi talvisessa maisemassa. Mainosvideon ohjasi Volvo n Epic Split -mainoksesta tunnettu ruotsalainen Andreas Nilsson.

Legacy marker

Lämmityslaitteitakin valmistava ranskalainen Atlantic Group halusi osoittaa pattereidensa tehon erikoisella mainosvideolla. Leo Burnett Pariisin toteuttamassa 37 Days -mainoksessa seurataan lasikuution tapahtumia 37 päivän ajan. Patterin lämpö sulattaa jäät ja saa kasvit kasvamaan reilussa viidessä viikossa.

Legacy marker

Top 10 -mainosten lisäksi M&M:n toimitus haluaa nostaa esiin kaksi bonuskampanjaa vuoden varrelta.

Kissanruokabrändi Friskies käynnisti yhdessä BuzzFeed in kanssa Dear Kitten -mainossarjan jo vuonna 2014. Tänä vuonna sarjassa on ilmestynyt muun muassa epävirallinen Super Bowl -mainos ja tarina ystävyydestä.

Legacy marker

Leo Burnett Madrid toteutti Espanjan lotolle jouluksi animaatiomainosvideon. Mallinukketehtaan yövartija Justinosta kertova mainosvideo on kuin animaatiostudio Pixar in lyhytfilmit.

Legacy marker

Jos tiedät parempia mainosvideoita tältä vuodelta, niin jaa linkki meille ja muille alla olevassa kommenttiosiossa.

Tämän listan myötä M&M kiittää lukijoitaan vuodesta 2015 ja toivottaa kaikille onnellista uutta vuotta 2016!