Australian kilpailu- ja kuluttajakomitea on antanut hallitukselle luonnoksen lakiesityksestä, joka pakottaisi Googlen ja Facebookin maksamaan maan mediayhtiöille niiden tuottamien uutissisältöjen jakamisesta alustallaan. Asiasta kertoo CNBC.

Mikäli esitys hyväksytään, eivätkä kustantajat ja sosiaalisen median alustat pääse sopuun asiasta, mediayhtiöt voisivat alkaa periä maksua sisältöjensä levittämisestä jo lähikuukausien aikana.

Australian valtiovarainministeri Josh Frydenberg kertoo, että lakimuutoksen tavoitteena on luoda tasapuoliset toimintaedellytykset ja oikeudenmukainen järjestelmä.

”Haluamme, että digimaailman säännöt heijastavat fyysisen maailman sääntöjä. Haluamme varmistaa, että kuluttajansuojaa parannetaan, kilpailu lisääntyy ja tietenkin tarjota kestävän mediaympäristön kaikille australialaisille tulevaisuutta varten”, Frydenberg sanoo.

Lakimuutoksen astuessa voimaan Australiasta tulisi ensimmäinen maa, joka velvoittaa sosiaalisen median jättiläiset maksamaan uutissisältöjen jakamisesta.

Tarkoituksena oli luoda alun perin vapaaehtoisuuteen pohjautuvat säännöt, joiden kautta digimainonnan duopolin eli Googlen ja Facebookin määräävää markkina-asemaa tasaava järjestelmä, mutta neuvottelut eivät onnistuneet.

Kuten olettaa sopii, Google ja Facebook eivät ole mielissään tilanteesta. Facebook on vihjannut, että se voisi sulkea uutissisällöt kokonaan pois alustaltaan Australiassa, mikäli lakimuutos astuu voimaan.

Googlen Australian ja Uuden-Seelannin toimitusjohtaja Mel Silva ilmaisi puolestaan yhtiön olevan ”syvästi pettynyt ja huolissaan” lakiesityksestä.

”Se lähettää huolestuttavan viestin yrityksille ja sijoittajille, sillä Australian hallitus puuttuu asiaan sen sijaan, että antaisi markkinoiden toimia, ja heikentää näin Australian pyrkimystä tulla johtavaksi digitaalitaloudeksi vuoteen 2030 mennessä.”

”Se asettaa vääristyneen esteen innovaatioille media-alalla, eikä ratkaise millään tavoin digikaudelle sopivan liiketoimintamallin luomisen perustavanlaatuisia haasteita”, Silva kommentoi.