Hasan & Partners on päivittänyt Fiskars Groupin English & Crystal Living -liiketoimintaan kuuluvan Royal Doulton -brändin. 200-vuotiaasta klassikosta urbaaniksi lifestylebrändiksi päivitetyllä uudella brändillään muun muassa astioita valmistava Royal Doulton haluaa vastata nykyajan kuluttajien vaatimuksiin ja lähteä kasvattamaan markkinaosuuttaan kautta maailman. Yhteistyö Hasanin kanssa kattoi markkinointiviestinnän kokonaiskonseptin, visuaalisen identiteetin ja globaalin markkinointisuunnittelun.

Royal Doultonin tavoitteena oli modernisoida vanhaa Englantia henkivä brändinsä houkuttelevaksi nykyhetken urbaanille käyttäjäkunnalle, joille sosiaalinen elämäntapa, muotoilun arvostus ja kaupunkikulttuuri ovat arkipäivää.

Brändi valitsi Hasan & Partnersin tavattuaan nimekkäitä toimistoja Atlantin molemmin puolin. Hasan & Partners Groupin toimitusjohtaja Eka Ruola kertoo M&M:lle, että vaikka tehtävä saatiin kilpailutuksen kautta, siitäkin oli apua, että Royal Doultonin omistaa suomalainen Fiskars Group ja Hasan & Partners oli valmiiksi tuttu brändin liiketoiminnasta ja tuotteista vastaavalle johtajalle, suomalaiselle Carolina Badelle.

”Toki meidän piti vakuuttaa heidät siitä, että pystymme tekemään tämän työn, mutta emme olleet heille tuntemattomia”, Ruola sanoo.

Ruola kertoo, että Royal Doultonin toimeksiannon saaminen oli Hasan & Partnersille todella suuri ylpeyden ja innostuksen aihe.

”Oli hauskaa, miten pr-toimistossamme Britanniassakin oltiin positiivisella tavalla hämmästyneitä ja erittäin innoissaan siitä, että pääsimme tekemään tätä brändiä, joka on heille lähellä sydäntä”, Ruola kertoo.

Ruolan mukaan Royal Doultonissa yhdistyy modernin markkinoinnin kannalta monta kiinnostavaa näkökulmaa.

”Ensinnäkin yli kaksisataa vuotta vanhan legacy-brändin modernisointi ja houkuttelevaksi tekeminen uudelle asiakaskunnalle oli hieno haaste. Toiseksi tehtävässä yhdistyvät saumattomasti markkinointiviestinnän ja designin keinot, jotka molemmat ovat Hasan & Partnersin ydinosaamista”, Ruola sanoo.

Yhdistelmä täydellisyyttä ja epätäydellisyyttä

Hasan & Partners loi Royal Doultonille markkinointiviestinnän konseptin, jonka ytimessä ovat elämän pienten, täydellisen epätäydellisten hetkien merkityksellisyys ja mikrotarinat, jotka ponnistavat brändin syntysijoilta, Lontoon monimuotoisten kylien ja kaupunginosien elämästä.

Konseptin suunnittelijaparin copywriter Rasmus Stoltzenbergin ja AD Jan Jernvallin mielestä oli suuri kunnia ja valtava haaste päästä uudistamaan Royal Doultonin ikonista brändiä.

”Konsepti on sekä paluu juurille että hyppy uuteen merkityksellisyyteen. Konseptissa toistuu kaksi elementtiä läpi linjan: ensinnäkin ajatus siitä, että elämän merkitys syntyy pienistä hetkistä ja toisekseen Lontoo, kotipaikka ja mielentila, monimuotoinen ja uutta luova makujen, ideoiden ja kulttuurien kohtaamispaikka”, suunnittelijat avaavat tiedotteessa.

Heidän mukaansa Royal Doulton ei ole Lontoon turistiopas vaan brändi niille, joille Lontoon edustama monimuotoinen kaupunkikulttuuri on ominta aluetta elämässä.

Royal Doultonin uuden visuaalisen ilmeen taustalla on ajatus täydellisen epätäydellisestä.

”Visuaaliset elementit täydentävät toisiaan kontrastien kautta. Värivalinnat edustivat epätäydellisyyttä, selkeä design-gridi täydellisyyttä. Näiden kontrastien kautta halusimme ilmentää brändin rohkeaa ja rentoa olemusta”, Royal Doultonin visuaalisen ilmeen suunnittelua Hasan & Partnersilla vetänyt vastaava suunnittelija Chris Bolton kertoo.

Uuden kuvamaailman toteuttajaksi valittiin lontoolainen ohjaaja–valokuvaaja Ben Quinton, joka tunnetaan maailmalla varsinkin matkailu- ja henkilökuvistaan. Hänen töitään ovat julkaisseet muun muassa Esquire, Monocle, Telegraph Magazine ja The Guardian Weekend.

Royal Doultonin liiketoiminnasta ja tuotteista vastaava johtaja Carolina Bade sanoo uuden identiteetin kunnioittavan Royal Doultonin pitkää historiaa johtavana englantilaisena design-brändinä.

”Urbaani elämäntyyli on aina ollut osa Royal Doultonia, ja nyt palautamme brändin takaisin kiinnostavaksi uudelle, designia arvostavalle sukupolvelle”, hän kommentoi tiedotteessa.

Royal Doultonin uudistetun brändin mukaiset markkinointitoimenpiteet ovat käynnistyneet alkuvuodesta 2020. Brändin päämarkkinat ovat USA, Australia ja Iso-Britannia.

Eka Ruola kehottaa suomalaisia katsomaan kotimaan rajojen ulkopuolelle.

”Tässä maassa on erittäin suurta kyvykkyyttä auttaa myös ulkomaisia ja ulkomailla itseään markkinoivia brändejä, enkä puhu pelkästään Hasan & Partners Groupista. Nähdään rajojen yli, nostetaan rimaa ja tehdään isommin. Katsotaan kauemmas, meidän osaamisemme riittää kyllä”, Ruola sanoo.