Big Brother Suomi palasi suomalaiseen televisioon pari viikkoa sitten varsin menestyksekkäästi: ensimmäisellä jaksolla oli kaikkiaan lähes miljoona katsojaa. Lanseerauskampanja Miljoonien kyttääjien maa on luova toimisto 358:n käsialaa, ja se jalkautettiin yhdessä Nelosen inhouse-tiimin kanssa.

"Suunnitteluvaiheessa todettiin, että Big Brother on niin tunnettu tv-ohjelma, ettei sen ideaa tarvitse sen enempää esitellä. Siksi lähdimme luomaan ilmiötä ohjelman ympärille, Ale Lauraéus, 358:n Content Studion vetäjä, sanoo.

Lopputuloksena on monimediaalinen, copypainotteinen konsepti.

"Tavoitteena oli tehdä iso, selkeä ja kaikkia puhutteleva kampanja. Ja jotta voisimme puhutella kaikkia, konseptin pitää olla sopivan yksinkertainen ja monistettavissa. Ja siinä me onnistuimme”, Lauraéus sanoo.

Ilmiöittäminen näkyy muun muassa Big Brother Suomen lähetyksissä, joissa puhutaan usein kyttäämisestä. Myös some-kansa on ottanut kyttäys-termin omakseen.

Kampanjan sisällöissä nostetaan esiin erilaisia samaistuttavia tilanteita, kuten kyttäys työpaikalla tai metrossa.

Sisällössä on vahva kohdennus, riippuen mainospaikasta tai tilanteesta, jossa yleisö näkee mainoksen.

"Mietimme, millaisissa tilanteissa yleisö näkee mainokset, ja suunniteltiin copyt niitä tilanteita ajatellen, eli kohdennus ja ajankohtaisuus ovat kaiken A ja O. Esimerkiksi metrossa moni kyttää muiden puhelimia ja töissä taas työkavereiden tietokoneruutuja tai jopa palkkoja”, copywriter Juhani Ylitalo kertoo.

Kampanja ytimessä on kuitenkin positiivinen suhtautuminen kyttäämiseen.

"Kampanja ei tuomitse ketään vaan nostaa kyttäämisen ylpeyden aiheeksi, Ylitalo jatkaa. Me kaikki kytätään, ja se on ihan ok.”

"Melkeinpä kaikki copyt ja kyttäystilanteet on otettu omasta elämästämme, junior copywriter” Christina Parviainen lisää.

Nelosen markkinointipäällikkö Johanna Pajuaho kertoo, että tavoitteet Ruudun puolella ovat reippaasti ylittyneet ja Twitter ja Jodel ovat täyttyneet keskusteluista. Ruudussa BB-sisältöjä on käynnistetty viikon aikana yli 4,3 miljoonaa kertaa.

"Meidän omat sometilit kasvavat vauhdilla jatkuvasti. Tämä on kyllä yksi tämän syksyn ilmiöistä”, Pajuaho toteaa tiedotteessa.