Tampereella ja Seinäjoella toimineet markkinointiviestintätoimisto Propaganda Finland ja Tampereella toiminut luova suunnittelutoimisto Trust Creative Society ovat 2.4. alkaen yhdessä Luova arvotoimisto Trust.

Toimitusjohtaja Krista Ahokas kertoo, että ennestään samaan konserniin kuuluneet toimistot ovat tehneet töitä pitkään yhdessä ilman varsinaisia raja-aitoja.

”Lähtökohtamme on ollut, että katsomme ensin asiakkaan tarpeet, ja kokoamme sitten ristiin molemmista toimistoista näihin tarpeisiin parhaiten vastaavan tiimin.”

”Koska olemme vuosien yhteistyön myötä hioutuneet jo yhdeksi, nyt tuntui oikealta hetkeltä yhdistää myös nimet ja yhtiö”, Ahokas kertoo M&M:lle.

Brändiuudistuksen myötä yritys laajentaa toimintaansa Lahteen, jossa avataan erityisesti vastuullisuusviestintään ja konseptointiin keskittynyt yksikkö.

Lahti oli Ahokkaan mukaan looginen paikka laajennukselle, sillä konsernilla on ennestään asiakkaita Lahden talousalueella. Lahden toimistoa luotsaava strategi Saara Harju myös asuu Lahdessa.

”Yhteydet Lahteen ovat ennestään olemassa, joten oli looginen veto laajentaa sinne nyt.”

Lahden yksikkö on toimistolle myös uusi väylä itään, siinä missä Seinäjoen toimipiste Etelä-Pohjanmaalla operoi lännessä.

”Teemme varsinkin aluksi töitä samalla ajatuksella kuin tähän saakka Seinäjoella. Rakennamme tiimin, joka kykenee asiantuntijoiden fyysisestä asemapaikasta riippumatta parhaiten tuottamaan lisäarvoa asiakkaille.”

Brändiuudistus etänä

Hallituksen puheenjohtajan Samuli Korhosen mukaan yhdistyminen on ollut pitkä prosessi, jossa koko porukka hallituksesta henkilöstöön ja omistajista johtoryhmään on ollut tiiviisti mukana.

”Olemme valtavan ylpeitä ja iloisia lopputuloksesta sekä siitä yhteishengestä, jonka uusi brändi on nostattanut – vaikeista ajoista huolimatta”, Korhonen toteaa.

Uuden toimiston lanseeraus osui sattumalta keskelle maailmanlaajuisia poikkeusolosuhteita, jotka ovat seurausta koronaviruksen aiheuttamasta pandemiasta.

Yhtiö onkin joutunut pohtimaan, onko nyt hyvä hetki lanseerata uusi brändi. Ahokas myöntää, ettei päätös ollut helppo.

”Onhan se ollut erikoista viimeistellä oma brändiuudistus etänä, mutta kaikki on sujunut hienosti. Tuntuu, että yhteishenki on vain tiivistynyt poikkeusolojen aikana”, Ahokas arvioi.

Kriisiaikana ei pidä lannistua

Trust on kymmenvuotisen historiansa aikana keskittynyt vahvasti elintarvikealan asiakkuuksiin. Tämä on Ahokkaan mukaan toimistolle selkeä erottautumistekijä.

”Meillä on kokemuksen kautta syntynyt vankka liiketoimintaymmärrys elintarvikepuolelle. Haluamme pitää tästä vahvasti kiinni, vaikka toki teemme strategista yhteistyötä hyvin monenlaisten asiakkaiden kanssa.”

Koronaviruksen aiheuttama pandemia ja sitä seurannut poikkeustila vaikuttavat koko yhteiskuntaan, näin ollen myös yritystoimintaan, syvällisesti. Tässä tilanteessa moni yritys pohtii, pitäisikö markkinointieurot laittaa toistaiseksi jäähylle vai jatkaa panostuksia.

Krista Ahokkaalla on yrityksille selkeä viesti: ne toimijat, jotka nyt valmistautuvat koronakriisin jälkeiseen aikaan, ovat etulyöntiasemassa. Jälkikäteen vallitsevaan tilanteeseen reagoivat yritykset lähtevät liikkeelle takamatkalta.

”Me emme halua tehdä mitään, mikä ei tuota lisäarvoa asiakkaalle. Oli kyse sitten asiakkaan myynnin lisäämisestä, brändiarvosta tai vaikka tunnettuuden kasvattamisesta.”

”Tässä tilanteessa olisi strategisesti hyvä ratkaisu luoda brändille tunnettuutta ja tunneside asiakkaisiin. Se kantaa varmasti tulevaisuudessa. Tärkeintä on miettiä strategiset painopisteet yhdessä”, Ahokas korostaa.

Mainostoimisto Propaganda teki viime vuonna noin 1,26 miljoonan euron liikevaihdon. Tulos ennen veroja oli 13 150 euroa. Trust Creative Societyn liikevaihto vuonna 2019 oli 884 000 euroa ja tulos ennen veroja 57 780 euroa.

Luovan arvotoimiston Trustin asiakkaisiin lukeutuvat muun muassa Famifarm Oy:n omistama elintarvikemerkki Järvikylä, Leivon Leipomo ja Maitomaa. Koko konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 2 016 889,43 euroa ja tilikauden voitto 78 267,54 euroa.