Maaliskuussa alkanut koronapandemia on jarruttanut kotimaista mainosmarkkinaa, eikä näköpiiriä noususta ole toistaiseksi havaittavissa.

Syyskuussa mediamainonnan määrä nimittäin laski yhdeksän prosenttia verrattuna edellisvuoteen, ilmenee Kantar TNS:n tuoreesta selvityksestä.

Verkkomainonnan määrä hieman viime vuoteen verrattuna. Muut mediaryhmät olivat laskusuuntaisia.

Mediamainontaansa lisäsivät syyskuussa öljy- ja energiayhtiöiden, telepalveluiden, toimistotekniikan ja -tarvikkeiden sekä finanssialan mainostajat.

Eniten laski matkailun ja liikenteen, pukeutumisen, kosmetiikan sekä moottoriajoneuvojen mainonta. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu väheni syyskuussa 23,9 prosenttia vuoden takaiseen nähden.

Merkkimainonta laski 8,7 prosenttia, vähittäiskaupan mainonta 3,0 prosenttia ja luokiteltu ilmoittelu 18,4 prosenttia vuoden 2019 syyskuuhun verrattuna.

Vaikka mainonnan määrä on jatkunut laskusuuntaisena keväästä saakka, pahin tilanne vaikuttaa olevan ainakin toistaiseksi takana.

Isoin rysäys tähän mennessä koettiin huhtikuussa, jolloin mainonnan määrä laski peräti 42,8 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Lokakuun tiedot raportoidaan viikolla 47.