Volkswagen julkisti Frankfurtissa autonäyttelyn ensimmäistä lehdistöpäivää edeltävänä iltana maanantaina uuden logon ja brändi-ilmeensä. Samassa yhteydessä Volkswagen esitteli uuden täyssähköautonsa ID.3:n.

”Uusi brändi-ilme merkitsee Volkswagenille uuden aikakauden alkua. Uusien sisältöjen ja uusien tuotteiden avulla brändimme lähtee matkalle kohti perustavanlaatuista siirtymää kohti päästöneutraalia tulevaisuutta. Nyt on oikea aika tehdä Volkswagenin uusi asenne näkyväksi muillekin”, sanoo Volkswagen-henkilöautojen myynnistä, markkinoinnista ja jälkimarkkinoinnista vastaava johtaja Jürgen Stackmann tiedotteessa.

Volkswagenin logon perustana ovat tuttuun tapaan kirjaimet V ja W, joita kiertää ympyrä, mutta uusi logo on kaksiulotteinen ja aiempaa pelkistetympi. Volkswagenin mukaan uusi brändi-ilme ja logo toimivat aiempaa joustavammin myös digitaalisissa sovelluksissa.

”Uusi brändi-ilme mahdollistaa sähköisen liikkumisen havainnollistamisen uudella tavalla ja uusissa kanavissa. Tulevaisuudessa Volkswagen on digitaalisempi ja avoimempi”, kertoo Volkswagenin pääsuunnittelija Klaus Bischoff, joka oli avainasemassa uuden yritysilmeen kehitystyössä.

Logojen uusiminen on vuoden operaatio

Volkswagenin uudelleenbrändäys on yksi maailman suurimmista tämän tyyppisistä muutoksista autoteollisuudessa. Kaikkiaan muutos toteutetaan 171 markkina-alueella 154 maassa ja maailmanlaajuisesti vaihdetaan noin 70 000 logoa yli 10 000 jälleenmyyjän ja huoltoliikkeen tiloissa.

Uuden brändi-ilmeen kansainvälinen käyttöönotto alkoi Frankfurtin autonäyttelystä, ja samanaikaisesti uusi logo paljastettiin Wolfsburgissa Volkswagenin pääkonttorissa. Seuraavaksi logot vaihdetaan useassa vaiheessa. Ensimmäisessä aallossa ovat mukana Euroopan toimipisteet ja jälleenmyyjät, Kiina on vuorossa lokakuussa, Pohjois- ja Etelä-Amerikka ja muu maailma vuoden 2020 alusta alkaen. Tavoitteena on saada muutos valmiiksi vuoden 2020 puoliväliin mennessä.

Volkswagenin mukaan uudistuminen näkyy logon lisäksi autojen muotoilussa, asiakaskohtaamisissa ja koko yritysilmeessä, ja se koskee sekä Volkswagen-henkilöautoja että Volkswagen Hyötyautoja.

Uuden brändi-ilmeen toteutti Volkswagenin oma suunnittelu- ja markkinointitiimi. Apuna oli Volkswagenin erityisesti tätä tarkoitusta varten kehittämä konsepti ja hankkeeseen osallistui 19 sisäistä tiimiä ja 17 ulkoista toimistoa. Yhdeksässä kuukaudessa tehtyyn suunnittelutyöhön integroitiin kaikki Volkswagenin yksiköt.

Uudistukseen asti logo on ollut sinivalkoinen. Nyt mukaan on lisätty uusi sinisen sävy, ja myös muut värivaihtoehdot ovat mahdollisia.

Ensimmäistä kertaa Volkswagenin brändillä on myös äänilogo, joka korvaa aiemman brändilupauksen. Saksalainen talouslehti Handelsblatt kertoo, että merkin ääneksi on rekrytoitu näyttelijä Luise Helm, joka tunnetaan muun muassa Scarlett Johanssonin äänenä saksalaisissa dubbauksissa.

Volkswagen on useiden vuosikymmenien ajan käyttänyt autojen esittelyssä ja mainoksissa miehen ääntä, mutta nyt brändi puhuu naisen äänellä. Tiedotteen mukaan Volkswagen puhuu lähes kaikilla markkinoilla lämpimällä, miellyttävällä ja itsevarmalla naisen äänellä.

Volkswagenin mukaan brändin uuden, aiempaa rohkeamman ja värikkäämmän visuaalisen kielen keskipisteenä on ihminen. Volkswagen ei enää keskity valokuvissa autojen täydellisyyteen, vaan tulevaisuudessa päätavoitteena on esitellä realistisia tilanteita, joihin asiakkaat voivat samaistua.

”Olemme luoneet uuden kokonaisvaltaisen, globaalin brändikokemuksen kaikkiin kanaviin ja kaikkiin kontaktipisteisiin. Tulevaisuuden tavoitteenamme ei ole esittää täydellistä mainosmaailmaa. Haluamme tulla inhimillisemmäksi ja raikkaammaksi, omaksua ja olla lähellä asiakasta ja kertoa aitoja tarinoita“, sanoo Volkswagen-henkilöautojen markkinointijohtaja Jochen Sengpiehl.

Volkswagenin mukaan valo on ”uusi kromi” ja vastedes avainasemassa autoissa ja viestinnässä. Tulevaisuudessa logo on valaistu niin autoissa, brändin toimipisteissä kuin jälleenmyyjilläkin.