Jo yli puolet suomalaisista käyttää maksullisia tilausvideopalveluita, kertoo Telia. Kasvu on ollut nopeaa: esimerkiksi C Moren parissa vietetty aika on kohonnut tämän vuoden syyskuussa 53 prosenttia viime vuoden syyskuuhun nähden.

Telian asiakaskyselyn mukaan kaksi kolmesta vastaajasta on kiinnostunut edullisista viihdesisällöistä liittymähankintojensa yhteydessä. Tähän kysyntään Telia on räätälöinyt omistamansa MTV:n kanssa uuden yhteistuotteen C More TV:n.

”TV-ohjelmien ja varsinkin suoratoistopalvelujen parissa vietetään entistä enemmän aikaa. Nyt kun MTV on osa Teliaa ja Teliasta on tullut yksi Pohjoismaiden suurimmista tv-yhtiöistä, pystymme tuomaan sisällöt ja liittymät tarjolle uudenlaisena kokonaisuutena. Asiakkaat saavat etuja, joita he ovat odottaneet, joista he hyötyvät ja joita vain mediatalon muskeleilla on mahdollista toteuttaa”, sanoo Telian kuluttajaliiketoiminnasta vastaava johtaja Juha Kivelä tiedotteessa.

C More TV tuo vastedes C More -suoratoistopalvelun suositut viihdeohjelmat Telian liittymäasiakkaiden puhelimiin ja älylaitteisiin hieman alle viidellä eurolla kuukaudessa. Jos asiakas peruu liittymäasiakuuden, hinta nousee vajaaseen kymmeneen euroon kuukaudessa.

Uutta tuotteessa on se, että siinä yhdistyy kaksi kuluttajille tuttua tapaa katsoa suoratoistosisältöjä, mainoksellinen ja mainokseton. C More TV:ssä mainoksia on hieman joidenkin kotimaisten ohjelmien yhteydessä, mikä mahdollistaa palvelun edullisen hinnan. Vastaavanlaista yhdistelmätuotetta ei Suomessa ole aiemmin nähty.

C More TV pitää sisällään kaikki C Moren kotimaiset viihde-, draama- ja lifestyle-sarjat sekä laajan kokoelman kansainvälisiä ja kotimaisia elokuvia sekä lastenohjelmia. Lisää sisältöjä tulee palveluun joka viikko.

C More -suoratoistopalvelun johtaja Saara Pekkonen MTV:ltä sanoo, että laadukkaille kotimaisille sisällöille on selvästi kysyntää.

”C Moresta on rakennettu kotimaisten suoratoistopalvelujen edelläkävijä. Olemme todella iloisia, että sen parissa vietetty aika on kasvanut tämän vuoden syyskuussa 53 prosenttia viime vuoden syyskuuhun nähden. Uusi C More TV yhdistää hienosti tavoitteemme tarjota Telian asiakkaille loistokattaus sisältöjä laadukkailla yhteyksillä edulliseen hintaan”, hän sanoo tiedotteessa.

Suomessa ahkera videoiden katselu kiihdyttää mobiilidatan kulutusta

Telia ja MTV iskevät uudella tuotteellaan kuluttajien haluun käyttää sisältöjä missä ja milloin tahansa. Vuosi sitten videot ja suoratoistopalvelut veivät mobiililiikenteestä jo 63 prosentin siivun. Ericsson mobility report -tutkimuksen mukaan liikkuvan kuvan katselun arvioidaan kohoavan 76 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä.

Sisältöjä kulutetaan entistä useammin nimenomaan mobiililaitteilla, ja Suomessa ahkera videoiden ja suoratoistosisältöjen kuluttaminen näkyy mobiiliverkkojen korkeina datankäyttölukuina. Tulokset eroavat muista Pohjoismaista selvästi. Vuonna 2019 suomalaisten datankäyttö ylsi 36 gigabittiin kuussa, kun esimerkiksi Ruotsissa dataa käytettiin 11 gigabitin verran.