MIELI Suomen Mielenterveys ry. on polkaissut aprillipäivänä pystyyn vuosittaisen Mielinauha-keräyksensä. Varat ohjataan MIELI ry:n kotimaiseen kriisiauttamiseen kuten Kriisipuhelimeen ja nuorille suunnattuun Sekasin-chattiin.

”Nyt jos koskaan tarvitaan kriisiauttamista. Tässä poikkeuksellisessa tilanteessa niin MIELI ry:n Valtakunnallinen kriisipuhelin kuin verkkoauttaminenkin ovat kuormituksen alla. Ihmiset tarvitsevat nyt kuuntelemista ja keskusteluapua. Mielinauha-keräys tarjoaa hyvän tilaisuuden välittää niistä, jotka tarvitsevat tukea ja apua”, yhdistyksen toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi sanoo kampanjasivulla.

Kampanja järjestetään nyt kolmatta kertaa, ja keulahahmona on jälleen muusikko: ensimmäisen kasvoina toimi Alma, toisen Ellinoora ja nyt Mikael Gabriel. Hän oli M&M:n haastattelussa helmikuussa, jolloin kampanjasta ei voitu vielä julkisesti puhua.

”Paljon jengiä, faneja, on tullut kertomaan mulle tosi rankkojakin juttuja. Mulle on tärkeää, jos voin omien kokemuksieni jakamisen kautta auttaa tai helpottaa jonkun muun elämää”, Gabriel kertoi tuolloin taustaksi, miksi hän hakeutui tähän kampanjaan.

Hän koki, että hänestä oli tullut monelle henkilö, jolle on helppo puhua. Tähän pohjaa Mielinauhan kampanjaslogan ”Minä kuuntelen”.

Gabriel oli itse ottanut managerinsa kanssa vuosi sitten yhteyttä yhdistykseen ja ehdottanut jonkinlaista yhteistyötä. Gabriel oli tuolloin täydellä tauolla musiikkibisneksestä, koska hän oli aivan lopussa henkisesti, masennus oli hiipimässä päälle. Gabriel kertoo, että mielen ongelmat ovatkin olleet myös häntä lähellä. Tauon aikana virisi ajatus siitä, miten hän voisi konkreettisesti auttaa ja työskennellä mielenterveystyön parissa.

”Oli tosi hieno huomata, miten siellä innostuttiin ja oltiin heti mukana meidän ideoissa. Samalla kontaktoitiin meidän omia yhteistyökumppaneita ja lähdettiin ehdottamaan, että he lähtisi meidän kanssa kampanjaan mukaan”, Gabriel sanoo nyt.

Artistin kautta kelkkaan saatiin haalittua mukaan hiustuoteyritys FourReasons, visuaalista luovaa sisältöä tuottava Simelius Simelius, kauppakeskus Forum ja kustantamo WSOY. Vuosi sitten julkaistusta elämäkerrasta Mikael Gabriel – Alasti on otettu pokkariversio, jonka myynnistä menee Mieli ry:lle 0,5 euroa kampanja-aikana myytyä kappaletta kohden.

”Tällaiset jutut merkkaa mulle ihan sairaan paljon. Oon todella kiitollinen omille yhteistyökumppaneille, että ne lähtee mukaan tällä tavalla tukemaan mulle tärkeää asiaa”, Gabriel kiittelee.

Muita kampanjassa mukana olevia tahoja ovat Mieli ry:n mukaan apteekit, Finnkino, H&M, Kanresta, Robert’s Coffee, Ruohonjuuri, Spice Ice, Terveystalo ja Tokmanni.

Markkinointi tosin jouduttiin miettimään uudestaan koronan takia. Näkyvyyttä piti saada ulkomainonnalla, Forumissa ja Finnkinon elokuvateattereissa. Nämä kanavat ovat luonnollisesti nyt joko kokonaan tukossa tai tavoittavat heikosti, mutta niihin on tarkoitus palata heti kun tilanne helpottaa. Sillä aikaa Gabriel toivoo, että hän saa mahdollisimman paljon ystäviään ja muita jakamaan tietoa verkossa.

”Nyt keskitytään nostamaan kampanjaa digissä, koska halutaan nimenomaan kehottaa ihmisiä pysymään kotona”, Gabriel sanoo.

”Mä haluan, että kampanja kerää mahdollisimman paljon varoja kriisiauttamiseen ja ihmiset saa oikeasti apua pahaan oloonsa. Me ei olla yksin.”

Kampanja kestää elokuun 15. päivään saakka. Lisätietoja saa kampanjasivulta mielinauha.fi. Nauhan voi ostaa Ruohonjuuren ja Tokmannin verkkokaupoista sekä kivijaloista. Lahjoittaa voi myös tekstiviestillä, tilisiirrolla, verkossa tai perustamalla oman keräyksen Facebookiin tai sivustolle potti.mieli.fi.

Kampanjan on suunnitellut NORD DDB Helsinki. Kampanjavideo ja kuvat ovat Simelius Simeliuksen käsialaa.