Kuluttaja-asiakasdatatyökalua tekevä Custobar kertoo asiakasyritystensä lisänneen valtavasti asiakasviestintäänsä viime viikkoina.

Custobarin ohjelmistoa käyttäviltä yrityksiltä kerätyn datan mukaan tekstiviestejä lähti helmi-maaliskuussa lähes 700 000 kappaletta, mikä on 234 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Sähköpostien määrä on puolestaan kasvanut 55 prosentilla, niitä lähti liikkeelle yli neljä miljoonaa.

Custobarin toimitusjohtaja Tatu Kuivalahden mukaan monipuolinen ja aktiivinen kommunikaatio on nyt avainasemassa.

”Proaktiivinen ja selkeä viestintä esimerkiksi toimitusajoista ja tuotteiden saatavuudesta on tärkeää. Myös markkinointiviestit oikeaan aikaan oikealle kohderyhmälle koetaan palveluna, jota esimerkiksi verkkokauppojen asiakkaat nyt arvostavat erityisen paljon”, Kuivalahti sanoo.

Hän jakaa näkemyksen monen muun markkinointialan ammattilaisen kanssa siitä, että nyt kannattaisi pyrkiä laajentamaan asiakaskuntaa.

“Monelle yritykselle olisi ratkaisevaa esimerkiksi tunnistaa ne asiakkaat, jotka aiemmin ovat käyneet vain kivijalkakaupassa, ja ohjata heidät verkkoon”, Kuivalahti muotoilee.

Custobarin kerämä data on peräisin 33 yritykseltä, jotka ovat käyttäneet ohjelmistoa aktiivisesti tänä ja viime vuonna. Firman asiakkaita ovat Suomessa muun muassa Suomalainen kirjakauppa, Tokmanni, The Body Shop ja Scandinavian Outdoor.