Nyt se on virallista: ateriakassit ja -boksit ovat lyöneet läpi Suomessa.

Markkinajohtaja Ruokaboksi tiedottaa, että kesäkuussa 2020 päättyneellä tilikaudella sen liikevaihto kasvoi peräti 407 prosenttia 3,2 miljoonaan euroon.

Vuonna 2017 perustetun Ruokaboksi-ateriakassipalvelun kasvua vauhditti ihmisten kokeilunhalu. Viime tilikauden aikana palvelua kokeili lähes 20 000 uutta kotitaloutta.

Ruokaboksi on noussut ateriakassipalvelujen markkinajohtajaksi Suomessa, kertoo toimitusjohtaja Juhana Rintala. Ruokaboksin oman analyysin mukaan korona ja kokeilunhalu ovat vauhdittaneet ruokaostosten siirtymistä verkkoon, pysyvästikin.

”Korona näyttää sinetöineen muutoksen ihmisten ruokaostoksissa. Asiantuntijat eri yhteyksissä ovat ennustaneet näiden muutosten jäävän pysyviksi – ja globaali trendikin tämän jo osoittaa. Vastaava 16 prosentin kuukausitason kasvu on perinteisessä ruokakaupassa tavallisesti monen vuoden työn tulos”, Rintala viestii tiedotteessa.

Koronavuoden hyvä uutinen on Ruokaboksilta myös se, että yhtiön asiakaskannattavuus kääntyi ensimmäistä kertaa positiiviseksi. Tämän voi nähdä merkittävänä käänteenä ja merkkinä laajemmasta verkkokaupan muutoksesta.

”Sen voisi yksinkertaistaa siten, että jokainen asiakkaamme on ensimmäistä kertaa meille kannattava. Yli puolet palvelua kokeilevista jää meille asiakkaiksi. Olemme tavoittaneet kriittisen massan, joka haluaa tilata ruokakassinsa suoraan kotiovelle, jolloin siitä alkaa tulla kannattavaa liiketoimintaa. Tämä mittari on esimerkiksi sijoittajille tässä vaiheessa tärkeä”, toimitusjohtaja Rintala kertoo.

Ruokaboksi on tällä hetkellä Suomessa ateriakassipalvelujen markkinajohtaja yli 50 prosentin markkinaosuudella. Tämä on kuitenkin vasta alkua, yhtiössä uskotaan.

Kesällä 2020 Ruokaboksi keräsi 600 000 euroa uutta rahoitusta rahoituskierroksella, johon osallistuivat kaikki aiemmat rahoittajat eli muun muassa pääomasijoitusyhtiöt Korpi Capital ja Innovestor sekä yhtiön perustajat, hallitus ja operatiivinen johto.

”Rahoituskierroksen tarkoitus on varmistaa mahdollisuutemme kasvaa ja tehdä investointeja myös epävarmassa globaalissa taloustilanteessa”, Juhana Rintala kertoo.

”Työntekijöidemme ja nykyisten rahoittajien osallistuminen viestii vahvaa uskoa ja sitoumusta yhtiön tulevaisuuteen”.

Ruokaboksin perustajat ja omistus ovat täysin kotimaiset. Omistajiin kuuluu muun muassa tv-juontajana tunnettu Vappu Pimiä.

Ruokaboksi työllistää tällä hetkellä suoraan 25 henkilöä sekä kasvavan määrän ihmisiä alihankintaketjujen kautta ympäri Suomen. Uusia alueita avataan sitä mukaa, kun markkinalla nähdään riittävästi kysyntää. Uusin avaus tehtiin lokakuussa Vaasan seudulla.

Hyvästä tuloksesta on parempi ponnistaa lisäkasvuun.

”Seuraavan tilikauden tavoitteemme on tuplata liikevaihto ja tällä tiellä olemmekin ensimmäisten kuukausien perusteella”, Rintala kertoo.

”Tulemme laajentamaan valikoimaamme ateriakassipalvelusta vastaamaan suurempaan osaa asiakkaidemme ruokatarpeista. Panostamme voimakkaasti kotimaiseen lähiruokaan ja erityisesti pientuottajien mahdollisuuksiin myydä Ruokaboksin avulla.”