Tampereen ydinkeskustaan rakennettavan suurareenan tänään julkistettu nimi Uros Live on herättänyt hämmästyneitä reaktioita.

Aamulehden uutista aiheesta kommentoitiin muun muassa seuraavasti: ”Onko Areena vain uroksille? Entäs naaraat? Todella sovinistinen nimi!” ja ”Kaikki urologisessa toimenpiteessä olleet kollit iloitsevat tästä! Lisäksi nimi tihkuu toksista maskuliinisuutta. Se sopii ilveksen kiima-aikaan.”

Uutinen herätti vilkasta keskustelua myös sosiaalisessa mediassa. Kommenttien perusteella vaikuttaa siltä, että viittaus sponsorin nimeen menee monelta ensinäkemällä ohi. Oulussa vuonna 2011 perustettu mobiilipalveluyhtiö Uros on ollut viime aikoina yksi Suomen nopeimmin kasvaneista yrityksistä, ja sen liikevaihto on jo yli miljardi euroa.

Oululaisyrityksen nimi Uros tulee sanoista universal roaming solutions, mutta suomeksi siitä toki tulee mieleen viittaus miespuolisuuteen. Se, että kyse on jääkiekkohallista, ei ainakaan vähennä mielikuvaa maskuliinisesta ympäristöstä, ja kieltämättä ajatus Popedasta soittamassa Ukkometsoa keskellä Tamperetta Uros Live -nimisellä areenalla kuulostaa varsin testosteroniselta.

Areenojen nimeämisessä sponsoriyritysten mukaan ei kuitenkaan ole mitään uutta. Esimerkiksi Helsingissä on jo pitkään ollut Hartwall Arena ja Turussa TPS:n kotihallin nimi on vaihdellut sponsorin mukaan muun muassa HK Areenasta nykyiseksi Gatorade Centeriksi. Helsinkiläisestä jalkapallostadionista Telia 5G Areenasta tuli hiljattain Bolt Arena.

Uutisen kommenteissa myös ehdotettiin, että tutun Kansi ja areena -hankenimen mukaan myös areenan viralliseksi nimeksi annettaisiin Kansi Areena. Tästä mallista tamperelaisilla onkin kokemusta, nimettiinhän Tornihotelli-työnimellä rakennettu 25-kerroksinen hotelli vuonna 2014 yllätyksettömästi Torniksi. Koko nimi on informatiivinen Solo Sokos Hotel Torni Tampere.

Myös yksinkertaisen informatiivinen nimi, kuten Tampereen jääkiekkohalli, olisi varmaankin herättänyt vähemmän ihmetystä ja närkästystä kuin Uros Live. Uudelle areenalle nimisponsorin saaminen merkitsee kuitenkin rahantuloa, joten taloudellisessa mielessä sponsorinimi on areenalle hyväksi, vaikka informatiivisuus kärsii eikä nimi tunnu istuvan nykyiseen arvojen kehityssuuntaan.

Toki Uroksen nimen nykyaikana herättämiä mielikuvia olisi ollut syytä arvioida jo silloin, kun oululaisyritystä alun perin nimettiin. Nimen hämmästely kuitenkin kertoo siitä, ettei yritys ole suurelle yleisölle vielä kovin tuttu. Jos jääkiekkohallin sponsorina olisi Nokia, kukaan tuskin Pirkanmaallakaan luulisi, että areena olisi nimetty Tampereen naapurikaupungin mukaan. Tuttu nimi osattaisiin vaihtoehtoisesta merkityksestään huolimatta yhdistää yritykseen.

Uroksella on vielä matkaa koko kansan tuntemaksi brändiksi, mutta ainakin yrityksen nimen on nyt kohdannut huomattavasti useampi suomalainen kuin ennen tamperelaishallin nimen julkistusta.