Aalto-yliopiston tutkijat valjastivat tekoälyn käymään läpi Instagramin sähkötupakkamainontaa. Kesä-lokakuussa 2019 tehdyssä tutkimuksessa käytiin läpi yli 500 000 julkaisua, joissa oli #vaping-aihetunniste, tiedotteessa kerrotaan.

Noin kymmenesosa käsitellystä aineistosta oli selfie-kuvia tai kuvia muista henkilöistä käyttämässä sähkösavukkeita. Tutkijoiden mukaan suurimmassa osasta näistä annettiin positiivinen vaikutelma sähkötupakoinnin vaikutuksesta henkilön viehätysvoimalle. Kuvissa esiintyi paljon malleja ja julkisuuden henkilöitä, ja niissä luotiin myös kuvaa sähkötupakasta vapauden ja rentoutumisen lähteenä.

Kuvista 40 prosenttia käsitteli tavalla tai toisella sähkötupakan e-nesteitä tai makutiivisteitä. Peräti 60 prosenttia tutkituista julkaisuista oli peräisin yritystileiltä. Valtaisan kuvamäärän luokittelussa hyödynnettiin muun muassa neuroverkkoja.

Kuvia lajitellessa syntyi erilaisia pääkategorioita kuten erilaiset sähkösavukkeen makutiivisteet, sähkötupakat, erilaiset sähkötupakkaan liittyvät tuotepakkaukset, henkilöitä esittävät kuvat ja tekstiä sisältävät kuvat, kuten erilaiset sähkötupakointiin liittyvät kannanotot, mainokset ja alennustarjoukset.

Lue myös: Valkokangastupakointi on noussut hurjasti viime vuosina, mutta se ei toista ajankuvaa – ”Tupakkateollisuus on varma rahoittaja”

Tekstiä sisältäviin kuvajulkaisuihin oli usein liitetty myös yrityksen logo sekä erilaisia sähkötupakkatuotteita. Useimmiten kuviin oli liitetty jonkinlainen tarjous tai tarjouksia sähkötupakointiin liittyvistä tuotteista.

”Tiesimme, että aineisto koostuisi pääosin mainosmateriaalista. Olimme kuitenkin kiinnostuneita siitä, millaisia kuvat ovat ja kuka niitä jakaa”, sanoo tietotekniikan laitoksen tutkijatohtori Aqdas Malik, joka on erikoistunut sosiaalisessa mediassa käytävän kansanterveyttä koskevan keskustelun tutkimiseen.

Peräti yli 85 prosenttia teini-ikäisistä nosti Instagramin tärkeimmäksi sosiaalisen median palvelukseen vuonna 2019. Palvelun virallinen ikäraja on 13 vuotta.

”Tämä tarkoittaa, että alaikäiset törmäävät palvelussa jatkuvasti aikuisille tarkoitettuihin tuotteisiin. Tyylikkään näköisiä sähkösavukkeita, houkuttelevia makuja sekä viehättäviä tuotepakkauksia esittävät kuvajulkaisut viittaavat järjestelmälliseen markkinointiin, jota tupakkateollisuus on historiallisesti käyttänyt myös perinteisten tupakkatuotteiden yhteydessä”, sanoo tutkimusassistentti Vili Ketonen.