Suomen ensimmäistä LinkedIn Awards -gaalaa juhlistettiin eilen Helsingissä. Pasilan Vanhoille Veturitalleille oli kokoontunut satapäinen yleisö yritysmaailmasta. Illan viesti kuului: b2b ei ole boring to boring, jonka gaalan tuomaristoon kuulunut Dynamo&Sonin toimitusjohtaja Anna Holtari kiteytti. Hänen mukaansa LinkedIn-markkinoinnissa on vielä työmaata.

”Facebookissa ja Instagramissa osataan jo markkinoida, mutta LinkedIn on vielä lähes täysin hyödyntämätön alusta. Se ei ole vain cv-pankki ja rekrytointialusta, vaan siellä on suuri potentiaali tehdä erittäin kohdennettua brändimainontaa pienin kustannuksin, käydä keskusteluja ja verkostoitua”, Holtari sanoi.

Dynamo&Sonilla tehdään jonkin verran LinkedIn-kampanjoita, ja Holtari uskoo niiden lisääntyvän tulevaisuudessa, siksikin, että ne ovat ketteriä toteuttaa.

"Erityisesti pk-yrityksille se on tehokas b2b-kanava tuoda omaa personoitua viestiä esille.”

Holtarin lisäksi tuomaristossa olivat Mirumin Client Lead Patrick Juselius, Finnairin btob Marketing Manager Heidi Koivisto, Dentsu Aegis Networkin Client Engagement Director Heli Ruotsalainen, LähiTapiolan sosiaalisen median päällikkö Jari Viljemaa, Fonectan toimitusjohtaja Mari Eklund sekä Fonectan LinkedIn Partner Manager Salla Vainionpää. Kilpailun järjesti Fonecta, joka on Suomen virallinen LinkedIn Marketing Solutions -kumppani. Gaalan juonsi Mari Valosaari.

Salla Vainionpää kertoo, että mukaan saatiin ilahduttavan paljon töitä erityyppisiltä organisaatioilta. Tavoitteena oli kannustaa suomalaisyrityksiä käyttämään LinkedIn-mainonnan mahdollisuuksia monipuolisemmin ja rohkeammin.

”Kilpailutöitä saatiin aina kansainvälisesti toimivista suuryrityksistä pienempiin paikallisiin toimijoihin. Kampanjoista näkyi, että tekijät olivat hyvin perehtyneet LinkedInin kohdennusmahdollisuuksiin sekä siihen, mitä hyötyjä mainonnalla voidaan saavuttaa. Myös luovuus ja huumori näkyivät hienosti esimerkiksi videokategoriassa”, Vainionpää sanoo.

Kategoriat olivat Paras Lead Gen -kampanja, Paras B2B-videokampanja, Paras brändikampanja, Innovatiivisin kampanja, Markkinoinnin ja myynnin yhteistyö, Paras suomalainen yrityssivu sekä yleisön valitsema Yksilöpalkinto – Top Voices of LinkedIn 2019.

Microsoftin kampanja innovatiivisin

Vuoden 2019 innovatiivisimmaksi kampanjaksi valittiin Microsoftin yhdessä Kurion kanssa toteuttama #surfacethewomen -kampanja, joka näkyi LinkedInissä tämän vuoden maaliskuussa.

”Saimme nostettua tällä kampanjalla 1 000 teknologia-alalla työskentelevää naista esiin”, kertoi Microsoftin viestintäjohtaja Anne Alarotu.

Kampanja lanseerattiin maaliskuussa kansainvälisen naistenpäivän alla, ja sen idea oli Facebookista tuttu profiilikuvalla kantaa ottaminen. Ammattikuvaaja kuvasi Microsoftin työntekijöille uudet profiilikuvat, joissa kaikissa oli sama visuaalisuus: muutoin mustavalkoinen kuva, mutta josta erottui jotain pinkkiä, kuten huivi tai korvikset. Työntekijä kertoi profiilikuvan julkaistessaan, ketä teknologia-alalla työskentelevää naista arvostaa ja miksi.

Alarotu muistutti, että koodaajapula ja erityisesti naiskoodaajapula on vieläkin huutava, vaikka kuluneen vuoden aikana ainakin Microsoftille on palkattu lisää naisia.

”Kampanjaan osallistui noin joka kolmas Microsoftin Suomen työntekijä, ja se tavoitti 1,5 miljoonaa ihmistä. Sama kampanja on tavoitettu myös muissa Pohjoismaissa. Tämä oli loistava idea Kuriolta”, Alarotu sanoi.

”Profiilikuvalla viestiminen on tuttua Facebookissa, mutta nyt se tehtiin varmaan ensimmäistä kertaa LinkedInissä. Tässä oli selkeä visuaalinen tunnistettavuus,” Kurion luova johtaja Jari Lähdevuori kertoi.

”Kilpailu näytti, että moni suomalaisyritys tekee jo luovaa ja tuloksellista LinkedIn-mainontaa. Esimerkiksi F-Secure osoitti, että liidikampanjakin voidaan sitoa vahvasti tarinallisuuteen. Toimialalla, jossa luotettavuus on elinehto, on ihailtavaa nähdä, miten hyvin asiakkaalle voidaan kommunikoida hyötyjä ja samalla hankkia myyntieuroja”, Fonectan Salla Vainionpää sanoo.

Voittajat kategorioittain

Paras Lead Gen -kampanja

Voittaja: F-Secure

Työn nimi: Best Lead Gen

Perustelut: Kohderyhmän puhuttelu tarinan avulla sekä vahvalla liidikulmalla. Rohkeus kansainvälisessä markkinassa, selkeä hyöty hankintahinnassa vs. muut kanavat, tarinallisuus ei ole vain tylsää liidilomaketta. Esiin nousivat tarinan ja sisältöjen kuljetus sekä tarpeeksi pitkä kampanja-aika.

Paras B2B-videokampanja

Voittaja: Kemppi Oy

Työn nimi: Maximize your comfort zone

Kumppani: Mainostoimisto Ilme

Perustelut: Oivaltavaa, luovaa sekä hauskaa videomainontaa, joka puhuttelee luovasti ja selkeästi tarkkaa kohderyhmää. Herätti tunteita, naurua, oli oivaltava. Ehdoton voittaja, tyhjensi pankin.

Paras brändikampanja

Voittaja: Messukeskus

Työn nimi: Transport-Logistics 2019

Kumppani: iProspect

Perustelut: Selkeä strategia sekä brändi-ilme kannatteli läpi kampanjan. Viesti, tarkoitus sekä tehtävä tuli selväksi kohderyhmälle. Kampanjointi näkyi myös tuloksissa. Halolla päähän ja kerrasta mieleen.

Innovatiivisin kampanja

Voittaja: Microsoft

Työn nimi: #surfacethewomen

Kumppani: Kurio

Perustelut: Viraalikampanja, joka lähti elämään omaa elämäänsä orgaanisten jakojen avulla. Puhutteli riippumatta yrityksestä. Vahva panostus työntekijöiden esiintuomiseen sekä osallistamiseen.

Markkinoinnin ja myynnin yhteistyö

Voittaja: Outokumpu

Työn nimi: Teräksenlujaa targetointia ja saumatonta synergiaa

Kumppani: ID BBN

Perustelut: Digitaalisen transformaatiotarinan alkusoinnut, jossa tekemisessä näkyy kautta linjan myynnin ja markkinoinnin vahva yhteistyö. Ostajapersoonien sekä datan vahva hyödyntäminen, myynnin osallistaminen ei ole pelkkää sanahelinää, vaan myynti on sitoutunut kampanjaan. Vahva sisäinen duuni, jonka avulla saavutetaan tuloksia.

Paras suomalainen yrityssivu

Voittaja: OP Ryhmä

Perustelut: Aktiivinen ja monipuolinen sisällöntuotanto. Sopiva sekoitus korporaatiota ja huumoria, unohtamatta työntekijöitä. Sisällöt ovat myös erittäin tunnistettavaa OP-brändiä.

Yksilöpalkinto – Top Voices of LinkedIn 2019

Voittaja: Tom Laine

Perustelut: Aktiivinen edelläkävijä, joka jakaa auliisti osaamisensa.