Kaupallisen radion mainosmyynti kasvoi vuonna 2019 RadioMedian keräämien myyntitilastojen mukaan 6,1 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

Vuonna 2018 mainosmyynti oli 65,5 miljoonaa euroa ja vuonna 2019 se kasvoi 69,74 miljoonaan euroon. Koko vuoden 2019 myyntituloksen kruunasi joulukuu, jonka myynti ylitti kaikki historian aikaisemmat joulukuut. Radioiden mainosmyynti joulukuussa kasvoi edellisvuoteen nähden 9,1 prosenttia ja oli nyt 5,5 miljoonaa euroa.

Ennätyksellisten kuuden viime vuoden aikana radioiden vuosittainen mainosmyynti on kasvanut Suomessa yhteensä 32,3 prosenttia. Radiota myös kuunnellaan hyvin aktiivisesti. Vuoden 2019 aikana 4,5 miljoonaa suomalaista eli 90,8 prosenttia yli 9-vuotiaasta väestöstä kuunteli radiota viikoittain.

Radioiden uusi kymmenvuotinen toimilupakausi alkoi vuoden 2020 alussa. Uudessa toimiluparatkaisussa on annettu tilaa useille uusille toimijoille ja painotettu erityisesti jatkuvuutta ja kykyä pitkäjänteiseen toimintaan.

Pitkä toimilupakausi lupaa RadioMedian mukaan myös hyvää pitkäjänteiselle mainosmyynnin kehittämiselle.

”Kaupallinen radio teki vuonna 2019 hienon tuplahattutempun ylittämällä nyt kuudetta kertaa peräkkäin edellisen vuoden mainosmyynnin”, kommentoi RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möller tiedotteessa.

Hänen mukaansa vauhdilla etenevän digitalisaation mukanaan tuomat uudet radioiden kuuntelumahdollisuudet, mediatalojen vahvistuneet sisältöpanostukset ja ylipäätään audion suosion kasvu ovat kaikki olleet tärkeitä mainosmyynnin kasvun mahdollistajia.

”Uskon, että tämä pitkäjänteinen kasvu jatkuu myös tulevaisuudessa uudella historian pisimmällä radiotoimilupakaudella”, Möller sanoo.

Ennätysvuoden 2019 radiomainonnan parhaita töitä palkitaan keväällä 2020 Kaiku-radiomainontakilpailussa, johon ilmoittautuminen on käynnissä 27. tammikuuta asti. Palkinnot jaetaan 24. huhtikuuta kaupallisen radion 35-vuotisjuhlavuoden RadioGaala-tapahtumassa.