Helsinkiläinen Superson avasi oman toimiston Singaporeen. Aasian mainoskeskittymässä ovat suomalaiset Nokian kulta-ajoista lähtien käyneet kokeilemassa onneaan. Supersonin avaus on poikkeuksellinen. Bisnestä rakennetaan omilla vahvuuksilla, paikallisia haasteita ratkaisten.

Samppa Vilkuna ja Antti Toivonen ovat päässeet hyvään alkuun Kaakkois-­Aasiassa. Supersonin mallia mukaillen molemmilla heillä on tärkeä rooli. Vilkunan draivi luoda kansainvälistä kasvua helsinkiläisyritykselle näkyi siinä, ettei hän Singaporeen ensi kertaa matkatessaan mennyt tapaamaan suomalaisia, vaan kuuntelemaan paikallisia yrityksiä ja niiden ongelmia.

Toivonen on menestynyt suunnittelija, joka meillä ehkä parhaiten tunnetaan yli kymmenen vuoden takaisesta Markku from Finland -hahmostaan. Singaporessa Toivonen on luonut maineen kunnianhimoisena tekijänä, jolle Supersonin tarjoama haaste tuli uralla oikeaan aikaan. Ketjujen kyllästämässä ­maassa Supersonin ketterä malli näyttää tar­joavan aidon vaihtoehdon luoda uutta.

Siinä oppia suomalaisille: ­maailmalla kannattaa myydä sitä, mitä siellä tarvitaan, eikä aina sitä, mitä itse tehdään. Parasta tietysti on, jos nämä luontaisesti kohtaavat, kuten Supersonille on käynyt.