Sosiaalisen median aikakaudella toimivin markkinointi voi syntyä kuin itsestään, näin kävi ainakin mehubrändi Ocean Sprayn tapauksessa.

Mehubrändi sai odottamattomalla tavalla huomiota, kun Yhdysvalloissa Idahossa asuva Nathan Apodaca, TikTok-käyttäjänimeltään @420doggface208, kuvasi itseään rullalautailemassa ja siemailemassa Ocean Spray -mehua ja julkaisi videon TikTokissa. Rullalautailun taustalla soi Fleetwood Mac -yhtyeen uninen ja rento Dreams-kappale, mikä loi videoon vapautuneen tunnelman. Moni TikTokin käyttäjä hullaantui videosta, joka alkoi levitä eri somealustoilla nopeasti. Loppu onkin viraalihistoriaa.

Tähän mennessä monet Tiktok-käyttäjät, muun muassa Fleetwood Macin rumpalina tunnettu Mick Fleetwood ja Ocean Sprayn toimitusjohtaja Tom Hayes, ovat tehneet palveluun oman versionsa videosta. Asiasta uutisoineen Ad Agen mukaan vuonna 1977 julkaistu Dreams nousi myös iTunesin kuunnelluimmaksi kappaleeksi Apodacan videon jälkeen.

Viraali-ilmiö käännettiin pr-tempuksi välittömästi. Ocean Spray lahjoitti Apodacalle karpalonpunaisen lava-auton, joka oli pullollaan brändin mehuja. Myöhemmin Apodaca kiitteli mehuyritystä uudella videossa, jossa hän kruisaili rullalaudan sijaan uudella lahja-Nissanillaan. Myös kiinalaisen Bytedancen omistama TikTok teki tapauksesta oman brändimainoksen televisioon.

Viraali-ilmiön tuloksia on vielä vaikea arvioida, mutta ainakin isot yhdysvaltalaiset lehdet ovat kiinnostuneet tapauksesta. Muun muassa USA Today, Vogue ja Los Angeles Times ovat kirjoittaneet Apodacan synnyttämästä ilmiöstä.