Sarjakuvahahmo Kiroilevaa siiliä muistuttava Kiroileva Hiili puhuu Keskon kampanjassa hiilijalanjäljen pienentämisen puolesta ja kehottaa lataamaan puhelimeen Keskon sovelluksen, jonka avulla kuluttaja voi seurata omaa hiilijalanjälkeään.

Keskon päivittäistavarakaupan markkinointijohtaja Mia Ropponen kertoo, että kampanjan ajatuksena on viestiä vastuullisuusasioista helposti lähestyttävällä tavalla.

”Meidät on valittu jo viitenä vuotena peräkkäin maailman vastuullisimmaksi kaupaksi, mutta emme ole onnistuneet viestimään asiakkaille niin, että heidän mielikuvansa vastaisivat työtä, jota olemme tehneet”, hän sanoo.

Kesko on etsinyt tapaa viestiä vaikeasta asiasta ymmärrettävästi, hauskasti ja helposti lähestyttävästi.

”Yritämme saada synkän aiheen käännettyä positiivisesti siihen, että ihmisillä on mahdollisuus vaikuttaa asioihin”, Ropponen sanoo.

Ropponen kertoo, että kampanjaan on tähän mennessä reagoitu enimmäkseen myönteisesti.

”Pääasiassa kampanja on otettu vastaan erittäin positiivisesti. Ihmiset ovat olleet innoissaan ja kokeneet kampanjan hauskaksi ja ymmärrettäväksi tavaksi puhua vaikeasta asiasta, ja olemme saaneet paljon positiivisia kommentteja.”

Ilmastonmuutos on tunteita herättävä aihe, joten kampanja on kirvoittanut jonkin verran vastakkaisiakin kommentteja.

”Tarkoituksenakin on ollut herättää keskustelua, ja olemme valmiit käymään sitä keskustelua avoimesti”, Ropponen sanoo.

Ropponen kertoo, että Keskon hiilijalanjälkimittari on saanut jo kampanjan ensimmäisen viikon aikana noin 40 000 kävijää.

Kiroilevaa Hiiltä aiotaan käyttää vastedeskin

Kampanjan on suunnitellut mainostoimisto Wörks, ja Kiroilevan Hiilen on piirtänyt Kiroilevan siilin tekijä Milla Paloniemi.

”Olemme tehneet kaikki yksityiskohdat hänen kanssaan. Hän on piirtänyt hahmot ja tekstannut kaiken, mitä Hiili sanoo. Haluamme, että hänen kädenjälkensä näkyy kaikessa”, Ropponen sanoo.

Hahmon on animoinut ja videospotit tuottanut Boutique.

Ropponen ei paljasta kampanjan budjettia, mutta kertoo, että kyseessä on Keskolle ison kokoluokan kampanja. Kampanja näkyy isosti ulkomainoksissa, digikanavissa, sosiaalisessa mediassa, televisiossa ja sanomalehdissä.

Kampanjan ensimmäinen vaihe kestää noin kuukauden eli helmikuun puoliväliin. Vuoden mittaan lähtöjä on tulossa lisää.

”Vuoden mittaan nostamme esiin uusia aiheita ja katsomme, kuinka se sujuu ja millaisia tuloksia saadaan aikaiseksi. Mahdollisesti jatkamme vielä seuraavinakin vuosina. Tämä ei ole kertarysäys, vaan pyrimme saamaan tästä pidempiaikaisen tavan kommunikoida”, Ropponen sanoo.

Juttua täydennetty kello 12:55 lisäämällä tieto Boutiquesta kampanjavideoiden animoijana ja tuottajana.