Kyseessä on Tori.fi:n yrityksille suunnattu tavanomaisesti maksullinen palvelu, jolla saa verkkosivuston sisälle oman kaupan ja sille erityisen näkyvyyden. Palvelua käyttää tällä hetkellä noin 1 000 autokauppiasta. x

”Tämä on Tori.fi:ltä vähintään puolen miljoonan euron arvoinen panostus. Jos huomioidaan kasvutavoitteemme, joiden suhteen olimme hyvässä vauhdissa, panostuksen voi sanoa olevan liki miljoonan euron arvoinen”, toimitusjohtaja Juha Meronen kertoo.

Tori.fi:ssä on tällä hetkellä myynnissä yhteensä 80 000 autoa. Nyt julkistettu apu on suunnattu yrityksille, sillä yksityiskäyttäjille Tori.fi on aina ilmainen.

Autoala on 48 000 suomalaisen työllistäjä. Koronakriisi on pudottanut uusien autojen tämän vuoden menekkiennustetta noin 30 000 autolla ja käytettyjen autojen myynti on vähentynyt parin viime viikon aikana 60 prosenttia.

Tori.fi:n Tori-autokaupan avaaminen kotimaisille automyyjille on vertaisverkkokauppapaikan kädenojennus autokaupalle koronakriisin vakavista seurauksista yli pääsemiseksi.

Meronen toteaa, että Suomessa ja maailmassa vallitsevat nyt kaikin tavoin poikkeukselliset ajat.

”Vähättelyyn ei ole syitä: tilanne on yrityksille katastrofaalinen. Siksi me haluamme tehdä yritysten välisessä yhteistyössä voitavamme. Tuotteemme, siis kauppamme ja sen koko volyymi, on nyt autokauppiaille ilmainen”, Meronen kertoo tiedotteessa.

Autokauppiaiden kuluvan vuoden myyntiennusteesta on Merosen mukaan kadonnut yhteensä reilusti yli miljardi euroa.

”Autot ovat myös Tori.fi:lle huomattava kaupan ala, joten koemme, että tässä meillä on hyvä mahdollisuus auttaa”, Meronen sanoo.

Autoalan Keskusliitto AKL tiedotti alan haasteista viime viikolla. AKL:n toimitusjohtaja Pekka Rissa toteaa liiton jäsenien olevan hyvin otettuja ja iloisia Tori.fi:n tarjoamasta avusta.

”Se on selvää, että tämä kriisi on yhteinen. Me olemme olleet avoimia haasteistamme, ja on upeaa nähdä, että suomalaisessa yrityskentässä elää tällainen solidaarisuus”, Pekka Rissa toteaa.

Tori.fi:ssä vierailee kuukausittain noin 2,4 miljoonaa eri kävijää. Kauppapaikassa asioitiin viime vuonna yhteensä 330 miljoonaa kertaa.

Apua uusille ja nykyisille kauppiaille

Tori.fi:ssä on yhteensä myynnissä noin 80 000 autoa. Autoja myyviä yrityksiä on ilmoittajissa noin tuhat.

Nyt ojennettava käsi tarkoittaa, että ilmoittaminen on vuoden 2021 alkuun saakka autokauppiaille maksutonta. Saatavilla on myös yrityksen oma alasivu Tori.fi:hin.

Maksuttomuus koskee Tori.fi:n nykyisiä autokauppiaita ja uusia autokauppiaita.

Suurten välimatkojen vuoksi autot ovat huomattavan merkittävä osa suomalaista arkea.

Tori-autokauppa koostuu niin kutsutuista shop-in-shopeista eli autoliikkeiden omista osioista Tori.fi:n sisällä.

Tori.fi on yksityiskäyttäjille ilmainen, mutta shop-in-shopit ovat tavanomaisesti maksullinen palvelu.

Tori.fi on Suomen suurin vertaiskauppapaikka, jossa vierailee kuukausittain 2,4 miljoonaa eri kävijää. Torissa myyminen ja ostaminen on ilmaista.

Vuonna 2019 sivustolla vierailtiin yhteensä 330 miljoonaa kertaa ja Toriin jätettiin noin 11,5 miljoonaa ilmoitusta. Tori on osa kansainvälistä Schibsted Media Groupia.