K-ryhmä aloittaa Vantaalla kokeilun, jossa ruoan verkkokaupan tilaus toimitetaan päivän aikana asiakkaan kotiin. Tilaajan ei siis itse tarvitse olla kotona toimituksen saapuessa ja verkkokaupan tilaus puretaan asiakkaan puolesta. Asiakas voi seurata toimitusta suoran videoyhteyden avulla.

Palvelu ei silti edellytä asiakkaalta lukkojen vaihtoa tai valvontakameran asentamista keittiöön. Ruokalähetti saa oven auki älylukkoratkaisulla, joka on oveen asennettava mekaaninen lisäosa. Se on suomalaisen startupin Pindoran keksintö. Lisäosa asennetaan ulko-oven sisäpuolelle ja se pystyy avaamaan lukon mekaanisesti. Avaus aktivoidaan älypuhelimeen syötettävällä pin-koodilla.

Ruokatoimitus kuvataan kuljettajan mukana kulkevalla kameralla. Asiakas voi seurata toimitusta halutessaan alusta alkaen reaaliaikaisen videoyhteyden avulla. Lisäksi asiakas voi halutessaan puhua kuljettajan kanssa ja tarkat tiedot sekä videotallenne toimituksesta tallentuvat tilaajan henkilökohtaiseen verkkopalveluun.

”Seuraamme tarkkaan, mitä maailmalla tehdään. Vastaavanlaisia kokeiluja on tehty Euroopassa muun muassa Ruotsissa, Englannissa ja Hollannissa, mutta meidän kokeilumme lähti oikeastaan siitä, kun Pindora otti meihin yhteyttä”, K-ryhmän digitaalisten palvelujen myyntijohtaja Antti Rajala kertoo.

Ruoat toimittaa K-Citymarket Jumbon paikallinen kuljetuskumppani. Nyt pilottiin haetaan muutamia kymmeniä verkkokaupan asiakkaita.

"Tarkoituksena on testata melko rajatusti näin alkuvaiheessa ja katsoa, millaista palautetta siitä tulee.”

Verkkokaupan suosio on kasvanut K-ryhmän kaupoissa Rajalan mukaan hurjasti viime vuonna.

”Täytyy sanoa, että kasvu on ollut räjähdysmäistä. Viime vuonna verkkokaupassa oli yli sadan prosentin kasvu verrattuna edelliseen vuoteen. Varsinkin suurissa kaupunkikeskuksissa ja eritoten pääkaupunkiseudulla siitä on tullut monelle arkipäivää.”

Yksi syy kasvuun on se, että K-ryhmä on laajentanut verkkokauppapalvelua tuottavien kauppojen määrää 80 uudella kaupalla viime vuonna.

”Meillä on nyt 230 K-ruokakauppaa ympäri Suomen, joissa verkkokaupan palvelut ovat saatavilla. Toinen iso asia on, että olemme keskittyneet kehittämään verkkokaupan mobiilisovellusta”, Rajala sanoo.