Tapahtumamarkkinointitoimisto Tapaus ostaa Ruotsin tärkeimpiin tapahtumatoimistoihin kuuluvan Eventyrin. Tapauksen toimitusjohtaja Timo Aalto ja Eventyrin toimitusjohtaja Sofi Franzén kertoivat kaupasta Kauppalehdelle maanantaina.

”Uuden omistajan ja uuden strategian myötä aloimme viime keväänä suunnitella laajentumista Pohjoismaissa ja kartoittaa Ruotsin markkinaa. Rankkasimme potentiaaliset ruotsalaiset yritykset järjestykseen kiinnostavuuden osalta. Eventyr oli ykkönen”, Aalto kertoo.

”Ensimmäinen kontakti oli lokakuussa ja nyt olemme tässä”, Aalto sanoo.

Kun Tapaus ostaa Eventyrin, Sofi Franzénista tulee Tapaus Groupin osakas. Franzén sanoo, että Eventyr on saanut paljon ostotarjouksia, mutta suomalaisten yhteydenotto kiinnosti heti.

”Aiemmat ostoyritykset eivät ole kiinnostaneet, koska meillä ei ole ollut niistä opittavaa. Kun kuuntelin Timon tarinaa Tapauksesta, se oli kuin omani. Täydennämme toisiamme”, Sofi sanoo.

Kaupan jälkeen kummatkin yritykset jatkavat liiketoimintaansa itsenäisesti, hyödyntäen toistensa vahvuuksia. Sofi Franzén kiittelee suomalaisten osaamista kuluttaja- ja messutapahtumista. Timo Aalto kehuu, että ruotsalaisilla on erikoisosaamista henkilöstötapahtumista ja yrityskulttuurin kehittämisestä. Kumpikin Ruotsin-tuliainen auttaa Tapauksen tavoitteessa nousta Pohjoismaiden johtavaksi tapahtuma-alan toimistoksi.

”Ensimmäisen vuoden tavoite on yksi koko Pohjoismaiden laajuinen asiakkuus”, Aalto linjaa

Tapahtumabisnes on vahvassa kasvussa. Aalto korostaa, että tapahtumien merkitys on koko ajan suurempi ja monipuolisempi.

”Muillakin aloilla kuin pelialalla on kriittistä houkutella ja pitää kiinni parhaista työntekijöistä. Tapahtuvat ovat koko ajan tärkeämpi työkalu johdolle yrityskulttuurin luomiseen”, Aalto sanoo.

Sofi Franzén lisää, että Ruotsissa alan toimiston toteuttavat paljon myös strategisempaa tapahtumaa neuvotteluista lähtien.

Suomessa kukkii luovuus: Tapaus on hiljattain palkannut yhtiön ensimmäisen luovan johtajan. Lauri Vassinen aloitti Tapauksen luovana johtajana vuodenvaihteessa.

”Kysyimme asiakkailtamme ja palaute oli, että tällaista osaamista tarvitaan lisää", Timo Aalto sanoo.