Vastuullisuusmuotoilutoimisto Infine julkaisee marraskuun lopulla black friday -ostospäivänä Ostavastuullisesti.fi-palvelun, jonka on tarkoitus laajeta ensi vuonna vastuullisten tuotteiden markkinapaikaksi. Marraskuussa palvelusta löytyy vastuullisia tuotteita ja palveluita kategorioittain ja eri käyttötarkoituksen mukaan lajiteltuna.

Infine uskoo, että vastuullisuuteen erikoistuneelle markkinapaikalle on nyt paljon tilausta. Ostavastuullisesti.fi-hankkeen vetäjä ja Infinen tuore osakas Timo Huhtamäki kertoo, että vastuullisuuskenttä on puuroutunut, ja siksi kuluttajat kaipaavat selkeitä työkaluja ostopäätöstensä tueksi. Huhtamäki on aiemmin työskennellyt Tori.fi:n markkinapaikkajohtajana.

”Vastuullisuuskeskustelu on kohtalaisen mössöytynyt. Uskomme, että vastuullista kuluttamista täytyy demokratisoida. Monet yritykset miettivät nyt suhdettaan alustatalouteen ja sitä, mikä on heidän kulmansa vastuullisuuteen. Nämä kolme asiaa olivat lähtökohtia uudelle palvelullemme. Iso visio on se, että vastuullisuus markkinapaikkaistuu.”

Infinen toimitusjohtaja Tiina Saukko kertoo, että palvelu on tarkoitus lanseerata ulkomailla ensi vuoden aikana. Tavoiteajankohta on ensi syksy.

”Uskomme, että jos emme kehitä vastuullisten tuotteiden markkinapaikkaa nyt, joku toinen kehittää.”

Saukko kertoo, että toimisto järjestää ensi kevään aikana rahoituskierroksen kansainvälistymistä varten ja markkinapaikan kehittämistä varten. Infine on saanut tähän mennessä siemenrahoitusta ja tukea Business Finlandilta.

”Kyse on myös ison luokan teknologiaprojektista, joten tarvitsemme noin kolme miljoonaa euroa sen toteuttamiseen.”

Infine hakee tulevalle markkinapaikalleen etua siitä, että sinne valittavat tuotteet ovat kuratoituja. Kuratoinnista vastaa yhtiöstä erillinen paneeli, johon kuuluvat Aalto-yliopiston professori ja Aalto Sustainability Hubin johtaja Minna Halme, taiteilija ja tohtorikoulutettava Antti Majava Bios-yksiköstä, Opetushallituksen Ilmastovastuu koulutuksessa -opetusohjelman ohjelmavastaava Anne Liimatainen, Sitran Kestävä arki -projektin vetäjänä Markus Terho ja Suomen Ympäristökeskuksen kulutuksen ja tuotannon keskuksen johtaja, professori Jyri Seppälä.

Tuotteet ja palvelut vastuullisuuspaneelille esittelee Infine hakemusten perusteella, joissa kerrotaan tuotteen tai palvelun ominaisuuksista, minkä jälkeen paneeli tekee päätöksensä keskustellen. Paneeli keskustelee tarvittaessa palvelun asiakasyritysten kanssa.

Paneeli ottaa kuratoinnissaan huomioon ilmastonmuutoksen torjunnan, työntekijöiden oikeuksien kunnioittamisen, hyvän liiketoimintaetiikan noudattamisen, ympäristöjalanjäljen vähentämisen, ihmisoikeuksien toteutumisen sekä tuotteen tai palvelun kotimaisuuden ja lähituotannon.

Infine kertoo, että paneeli on muodostettu koronan takia verkkoon siirtyneitä Future 2020 -vastuullisuusmessuja varten. Paneeli ehti kuratoida messuja varten 150 tuotetta.

Ostavastuullisesti.fi-palvelusta löytyy aluksi muun muassa keittiövalmistaja Puustellin, Dagsmark Petfoodin ja muun muassa muuttopalveluita tarjoavan Kunnonmuuton tuotteita.

”Suomen käyttötavarakauppa on 20 miljardin euron potti ja siitä kaksi prosenttia on käytetyn tavaran kauppaa. Uskomme, että siihen väliin muodostuu vastuullisten kuratoitujen tuotteiden markkina, joka kasvaa. Kun tuotteista ja palveluista tulee vastuullisempia, vastuullisuuden rima nousee”, Huhtamäki toteaa.

Infine kertoo, että palvelun kumppaneita ovat Keskuskauppakamari, Sitra, Aalto-yliopiston Finix-projekti ja UN Global Compact.

Infine on vastuullisuusmuotoilutoimisto, jonka tarkoitus on helpottaa vastuullisten tuotteiden saatavuutta ja auttaa kuluttajia elämään kestävästi. Saukko kertoi helmikuussa M&M:n haastattelussa, että toimisto ei pyri tekemään asiakkaidensa toiminnasta, tuotteista tai palveluista vastuullisempia, vaan tukemaan vastuullisten asioiden tunnistamista. Toimiston tavoite on helpottaa kestävien kulutusvalintojen tekemistä. Infine teki viime tilikaudella 265 000 euron liikevaihdolla 9 000 euroa tappiota. Vuotta aikaisemmin yhtiö teki noin 35 000 euron tuloksen.