Tv-ruutua käytetään nykyään muuhunkin kuin television katsomiseen perinteisessä mielessä, ja televisiota katsotaan paljon muillakin tavoin kuin perinteisinä eli lineaarisina televisiolähetyksinä.

Television katselua ja radion kuuntelua mittaava Finnpanel mittasi vielä kymmenen vuotta sitten tv-mittaritutkimuksissaan vain lineaarisen television katsomista, mutta vähitellen se on alkanut mitata yhä enemmän myös muita tapoja katsoa sisältöjä.

Loppuvuodesta Finnpanel ryhtyi ensimmäistä kertaa keräämään katselutietoja myös Netflixin, HBO Nordicin ja Youtuben katselusta. Seurannassa ovat tv-mittaritutkimuksessa mukana olevien perheiden kaikki päätelaitteet, mutta tiedot saadaan talteen vain silloin, kun videoita katsotaan kodin nettiyhteydellä. Mittari ei siis tilastoi esimerkiksi Youtube-videoiden katsomista bussimatkalla.

Finnpanelin toimitusjohtaja Lena Brun kertoo, että Netflixin, Youtuben ja HBO:n mittaaminen onnistuu samalla mittauskalustolla kuin kotimaistenkin videopalveluiden. Ero on siinä, että kotimaisten palveluiden käytön tilastointiin Finnpanel saa myös palveluiden omaa dataa. Se siis pystyy yhdistämään omista tv-mittaritutkimusperheistään keräämäänsä mittausdataan esimerkiksi Yle Areenan keräämän tarkan datan ohjelmien katselusta. Kansainväliset jätit puolestaan pitävät datansa itsellään, joten niiden katselua seuratessaan Finnpanel on oman mittaridatansa varassa.

Brun kertoo, että seurantaa on laajennettu uusiin palveluihin, koska tiedolle on kysyntää.

”Se kiinnostaa. Television käsite muuttuu ja kehittyy koko ajan. Jos haluaa puhua videosta kokonaisvaltaisemmin, on käsiteltävä tämänkin tyyppisiä palveluita”, Brun sanoo M&M:lle.

Joulukuun ja vuodenvaihteen aikaan Netflix ja Youtube keräsivät 15–24-vuotiaiden suomalaisten katselusta puolet ja lineaarisen television osuus jäi 43 prosenttiin. Koko väestön tilastoidusta katseluajasta 83 prosenttia katsottiin lineaarista televisiota ja 4 prosenttia kotimaisia nettitelevisiopalveluita. Netflix ja Youtube olivat tasavahvoja 7 prosentin osuuksillaan, ja HBO:n osuus jäi 0,2 prosenttiin.

Tilastossa näkyvästä eli kotiverkossa mitatusta Netflixin katselusta yli puolessa päätelaitteena käytettiin televisioruutua. Youtuben katselusta puolestaan televisioruudun osuus oli vain 10 prosenttia. Puhelimen osuus kotiverkossa mitatusta Youtuben katselusta oli 37 prosenttia ja tietokoneen osuus 34 prosenttia.

Katsotuimpien lista koottiin uudella tavalla

Myös viime vuoden katsotumpien televisio-ohjelmien listan Finnpanel on laatinut nyt eri tavalla kuin aikaisemmin. Tällä kertaa listauksessa on huomioitu myös pikauusinnat televisiossa ja video on demand -katselu eli nettipalvelut.

Uudella tavalla mitattuna vuoden 2019 katsotuin ohjelma oli jääkiekon MM-loppuottelu. Kaikkien aikojen suurimpaan jääkiekon katsojalukuun Suomessa laskettiin nyt mukaan MTV3:n ja C More Sportin suorien lähetysten katsojat, ottelun pikauusintojen katsojat sekä online-katsojat. Kymmenestä televisiolähetyskerrasta ja online-katselusta kertyi yhteensä 2,7 miljoonaa katsojaa, eli 51 prosenttia väestöstä.

Kakkosena katsotuimpien ohjelmien listalla on perinteinen kestosuosikki, Itsenäisyyspäivän juhlavastaanotto. Pelkästään yksittäisen televisioesityskerran perusteella vertailtuna kättely Presidentinlinnassa vielä ylsi jääkiekon ohi, mutta uudella tavalla laskettuna jääkiekkofinaali keräsi yhteensä enemmän katsojia.

Brun toteaa, että vaikka tutkimustuloksista usein mieluusti katsottaisiin trendejä ja vertailtaisiin eri vuosia, se on vaikeaa, koska raportointia muutetaan usein.

”Tutkimuksen kohde muuttuu koko ajan, ja siksi mittauksenkin pitää olla valmis muuttumaan. Tavallaan vaikeutamme omilla toimenpiteillämme trendin tekemistä, mutta näin on pakko toimia, koska muuten mittaisimme koko ajan suhteessa pienempää ja pienempää osaa tutkimuskohteesta.”

Finnpanel lanseerasi TotalTV-tutkimuksensa kaksi vuotta sitten. Tänä keväänä Discoveryn Dplay-palvelu tulee mukaan TotalTV-mittaukseen siinä tähän asti olleiden Yle Areenan, Mtv-palvelun ja C Moren, Ruudun ja Ruutu+:n lisäksi.

Ohjelman katsojamäärään nettikatselu voi tuoda merkittävän siivun. Esimerkiksi syksyn suosituin Vain elämää -jakso Laurin päivä keräsi yhteensä yli miljoonan keskikatsojamäärästään 573 000 katsojaa ensiesityksestä Nelosella ja lähes yhtä paljon pikauusinnoista ja Ruudusta ennakkoon ja jälkikäteen. Jakson 25–44-vuotiaista katsojista yli kolmannes katsoi jakson Ruudun kautta. Mtv:n Rantabaari-ohjelman 15–24-vuotiaista katsojista 65 prosenttia katsoi ohjelmaa lineaaritelevision sijaan Mtv-palvelusta.

Televisiolaitetta käytetään muuhunkin

Lineaarinen televisio tavoittaa kuitenkin Finnpanelin mukaan yhä viikoittain 87 prosenttia ja päivittäin 66 prosenttia Suomen väestöstä.

Television katselu televisiovastaanottimen kautta on viime vuosina vähentynyt muutamalla minuutilla vuodessa, mutta televisioruudun käyttö lisääntynyt. Viime vuonna suomalaiset katsoivat televisiota keskimäärin 2 tuntia ja 42 minuuttia päivässä. Televisioruudun ääressä vietetty aika oli kuitenkin keskimäärin 3 tuntia ja 23 minuuttia päivässä.

Muuksi tv-ruudun käytöksi kuin television katseluksi lasketaan esimerkiksi suoratoistopalvelut ja dvd:t sekä pelaaminen. Viidessä vuodessa muun kuin televisio-ohjelmien katsominen tv-ruudulta on kaksinkertaistunut ja muodostaa nyt viidenneksen koko väestön katselusta, 15–24-vuotiaiden katselusta yli puolet.

Suosituin televisionkatseluaika kuitenkin ajoittuu samaan vaiheeseen päivää kuin kymmenen vuotta sitten. Suosituin katselutunti on iltaisin puoli yhdeksän ja puoli kymmenen välillä. Silloin television ääressä on Finnpanelin mukaan 1,8 miljoonaa suomalaista eli 35 prosenttia väestöstä.

Juttua päivitetty 27.1. kello 14:58: Täsmennetty, että lineaarisella televisiolla tarkoitetaan perinteisiä televisiolähetyksiä.