Spesialistien verkostoon perustuvalla mallilla toimiva markkinointitoimisto Superson on julkistanut yhteistyön Googlen kanssa Aasiassa.

Kyse on Googlen kampanjasta Indonesian 250 miljoonan hengen markkina-alueelle. Tavoitteena on tarjota ystävänpäivän aikaan tukea ihmisille, joilla on ollut epäonnea rakkaudessa.

Kampanja juhlistaa sinkkuja ja ihmisiä, jotka ovat ”melkein parisuhteessa”, kuten Supersonin tiedotteessa muotoillaan. Googlen data-analyysissä oli havaittu, että ”kuinka mennä elämässä eteenpäin” ja ”kuinka päästä exästä yli” ovat Googlen suosituimpien bahasankielisten parisuhdehakujen kärjessä.

Kampanjassa nostetaan esille yhdeksän Google-sovellusta, jotka voivat auttaa pääsemään nopeammin yli vanhasta suhteesta.

”Toimitimme Indonesian merkittävimmille vaikuttajille ja tubettajille Moving On -työkalupakin, ja kannustimme heitä kokeilemaan Googlen sovelluksia sekä jakamaan muille sinkuille tueksi tarinoita, miten he itse ovat selvinneet epäonnistuneista suhteistaan”, kertoo Supersonin luova johtaja Antti Toivonen.

Supersonin perustaja ja toimitusjohtaja Samppa Vilkuna kertoo M&M:lle, että runsas viikko sitten julkaistu kampanjavideo on otettu innolla vastaan.

”Video sai noin kolmessa tunnissa jo muutaman sataa tuhatta katsojaa, ja siitä näki, että se lähtee leviämään.”

Vilkuna kertoo, että ansaittua mediaa on saatu Aasian ja Tyynenmeren alueella runsaasti. Videon päätähti Vanesha Prescilla on tunnettu nuori indonesialainen somejulkkis ja näyttelijä.

”Häneltä on tulossa elokuva, ja se nostaa kiinnostusta vielä kovemmaksi. Hän sattui vieläpä olemaan sinkku, mikä sopi tähän loistavasti”, Vilkuna kertoo.

Nyt videota on katsottu Youtubessa yli 15 miljoonaa kertaa. Vilkuna kertoo, että asiakas Google Indonesia on ollut innoissaan siitä, että video keräsi nopeasti enemmän katsojia kuin Googlen Super Bowl -ennakkomainos, jota on katsottu yli 9,5 miljoonaa kertaa.

Projekti on osoitus spesialistimallimme globaalista imusta.”

Toivosen mukaan kampanja edellytti tiivistä yhteistyötä Googlen ja Supersonin tiimin välillä.

”Rakensimme sekä Singaporessa että Jakartassa ketterän luovan tiimin, joka on auttanut Googlen väkeä työstämään kampanjaa viimeisten kuukausien aikana. Tiimissämme työskenteli muun muassa rakkausnovelisti, paikallisia muusikkoja, elokuvantekijöitä ja pakkaussuunnittelijoita, jotka työskentelivät yhdessä Googlen asiantuntijoiden kanssa”, kertoo Toivonen.

Superson on aiemmin kertonut tavoitteestaan laajentaa toimintaansa maailmalla. Ensimmäiseksi kohteeksi on valikoitunut Singapore, jossa alku on ollut lupaava.

Vilkuna korostaa, että spesialistien malli eli laajan freelancer-verkon hyödyntäminen toimii kaupungissa, jossa vapaita ammattilaisia on paljon.

”Tämä projekti on jälleen osoitus spesialistimallimme globaalista imusta. Supersonilla on Euroopan ulkopuolella projekteja käynnissä niin Kiinassa, Vietnamissa, Taiwanissa, Singaporessa kuin Indonesiassakin. Jokainen markkina on uniikki, mutta alan murros ja trendit ovat yhtäläisiä ympäri maailman”, Vilkuna sanoo.

Vilkuna on innoissaan siitä, että kampanja on osoitus siitä, että suomalaista osaamista kannattaa viedä maailmalle.

”Suomessa me olemme yhtä kovia kuin tuolla maailmalla, sitä ei pitäisi unohtaa. Pitää olla rohkeutta mennä ulos eikä vain kisailla täällä rajojen sisällä keskenämme”, hän sanoo.