Omincom Groupiin kuuluva Hearts & Science kertoo nyt lanseeraavansa koko palveluportfolionsa Suomessa.

Firma tarjoaa mediatoimisto-, data- ja asiakasymmärryspalveluita. Sen ideana on tarjota käyttöön markkinointialusta, jolla asiakkaat voivat itse kehittää omaa markkinointikykyään. Toisin sanoen työkaluilla pyritään viemään asiakasyrityksiltä pois tarvetta ulkoistaa työtä ja teettämään sitä sen sijaan enemmän sisältä käsin.

”Käytännössä me yritämme tuoda datan niin helppoon muotoon, että yritysten on Heartsin asiantuntijoiden avulla helpompi itse hallita omaa markkinointiaan ja tehdä nopeammin päätöksiä”, toimitusjohtaja Tero Pajunen sanoo.

Pajusen mukaan markkinointialustalta löytyvät muun muassa ”asiakasymmärryksen, datan, markkinoinnin suunnittelun ja ostamisen työkalut, sekä koneoppimismalleja hyödyntävät markkinoinnin skenaariotyökalut”.

Hän ottaa esimerkiksi ajansäästöstä kampanjasuunnittelun. Tavallisesti kuvio etenee asiakkaan briiffistä sisäisen palaverin kautta useaa ihmistä työllistävään alustavaan suunnitelmaan, joka esitellään parin viikon päästä asiakkaalle.

”Sitten asiakas sanoo, että tämä on ihan hyvä, mutta. Budjetti on hieman muuttunut tai jotain muuta, ja näin ollaan käytännössä hukattu kaksi viikkoa.”

”Kun tarvittava data, jota mediatoimisto käyttää suunnitteluun, löytyy jo asiakkaan käytössä olevista työkaluista, voidaan saman tien keskustella ongelmat läpi”, Pajunen selittää.

Pajusen mukaan Omnicom pystyy maailmanlaajuisena toimijana tekemään globaaleja sopimuksia datalähteistä sekä rakentamaan nopeasti uusia työkaluja niiden päälle.

”Tästä esimerkki on vaikkapa B2B-työkalu, joka hyödyntää elokuussa avattua LinkedIn–rajapintaa ja jonka avulla voidaan kaikkia LinkedInin kriteerejä hyödyntäen käydä hakemassa reaaliajassa ammattilaisten kiinnostuksen kohteet markkinoittain ja toimialoittain ja niin edelleen. Näitä voidaan sitten hyödyntää viestinnän suunnittelussa,” Pajunen sanoo.

”Datatyökalujen parantuessa ja tullessa helppokäyttöisimmiksi iso siirtymä on siinä, ettei kaikkiin projekteihin enää tarvita useita data-analyytikkoja mylläämään datamassoja.”

Pajusen mukaan riittää, että yrityksissä osataan esittää liiketoiminnan kannalta olennaiset kysymykset, joihin Heartsin työkalut antavat vastaukset.

"Uskon, että monet markkinointityöt tulevat paljon mielekkäämmiksi kuin aikaisemmin.”

Pajunen sanoo, että Hearts kilpailee toki mediatoimistojen kanssa, mutta voi toimia vaihtoehtona firmoille, jotka eivät ole varmoja, tarvitsevatko ne ylipäätään mediatoimistoa.

”Meidän asiakkaamme ovat varmaan vahvemmin sellaisia, jotka haluavat ja pystyvät tekemään suuremman osan markkinointiviestinnän toiminnoista itse. Jos puhutaan täysulkoistuksista mediatoimistoille, emme me sellaisissa kilpailuissa ole mukana eli ihan kaikilla alueilla emme kilpaile mediatoimistojenkaan kanssa.”

Pilottiaan H&S on tehnyt kuluttajapuolella muun muassa Verkkokauppa.comin ja yritysmyyntipuolella Neste Engineeringin kanssa.

Hearts & Science on perustettu Yhdysvalloissa vuonna 2016, ja se on levittäytynyt kovalla vauhdilla maailmalle. Suomesta tulee 20. maa, jossa se toimii.

Firma aiheutti kohahduksen rapakon takana joulukuussa 2015, kun se vielä nimettömänä toimijana kaappasi tuolloin kilpailijoilta valtaosan niiden Procter & Gamble -asiakkuudesta. Kulutustavaravalmistajaa tituleerattiin tuolloin maailman suurimmaksi mainostajaksi, joka laittaa markkinointiin yli 10 miljardia taalaa vuodessa. Seuraava iso kaappaus oli kesällä 2016 teleoperaattori AT&T, joka on Adweekin mukaan Pohjois-Amerikan toiseksi suurin media-asiakas.