Vuonna 2018 neljä nuorta miestä päätti laittaa pystyyn yrityksen. Severi Haverila, Tatu Mäenpää, Sakari Pesonen ja Aku Pöllänen kokivat, että lakipalvelujen digitalisaatio on Suomessa heikoissa kantimissa ja kentällä olisi tarvetta uudenlaiselle pelurille.

”Huomasimme, miten huonosti lakipalveluita on saatavilla. Jos haluaa tehdä esimerkiksi testamentin, ainoa tapa tuntui olevan mennä lakimiehen pakeille. Se ei nykypäivänä tunnu kovin helpolta tavalta hoitaa asioita”, toimitusjohtaja ja perustajaosakas Aku Pöllanen kertoo M&M:lle.

Tiimin jäsenillä oli sekä teknologiaosaamista että juridista osaamista, joten he lähtivät kehittämään kokonaan uudenlaista konseptia. Päämääränä oli Pöllasen mukaan viedä koko prosessi 2020-luvulle käyttäjän näkökulmasta. Näin syntyi uusi palvelu nimeltään Aatos.app. Palvelu julkaistiin maaliskuussa 2020.

Käyttäjä menee ensin yrityksen verkkosivuille, vastaa siellä Aatos-palvelun esittämiin kysymyksiin ja kertoo omista toiveistaan. Algoritmipohjainen palvelu ymmärtää käyttäjän vastauksia, joiden pohjalta palvelu antaa käyttäjälle ehdotuksia hänen tilannettaan silmällä pitäen, samalla tavoin kuin lakimies.

”Olemme periaatteessa automatisoineet lakimiehen työtä. Tällä tavalla pystymme palvelemaan ihmisiä riippumatta siitä, missä he ovat. He voivat varata prosessiin aikaa niin paljon kuin itse kokevat tarvitsevansa ilman, että täytyy käydä fyysisesti tapaamassa ketään”, Pöllänen toteaa.

Lakiapua matalalla kynnyksellä

Ihmisillä voi olla hyvin monimutkaisia elämäntilanteita ja toiveita liittyen omien asioidensa hoitoon. Kone tulkitsee ja analysoi käyttäjän tilannetta ja tekee annetun datan pohjalta ehdotuksen parhaasta mahdollisesta tavasta tehdä esimerkiksi testamentti tai edunvalvontavaltuutus.

Tärkeä kimmoke uuden palvelun kehittämiseen on ollut perustajaosakkaiden halu madaltaa lakipalveluiden pariin hakeutumisen kynnyksiä. Perinteinen asianajotoimistossa asioiminen on nelikon arvion mukaan saattanut etäännyttää ihmisiä lakipalveluiden piiristä.

”Nämä ovat kuitenkin asioita, jotka kaikilla pitäisi olla hoidossa ja turvattuna. Meidän ajatuksemme on, että kun näitä palveluja pystyy käyttämään matalammalla kynnyksellä ja ilman alan perinteistä tuntiveloitusta, asiakas voi hoitaa asiansa silloin, kun hänelle parhaiten sopii ja myös edullisemmin.”

Fyysisiä tapaamisia Aatos ei tarjoa lainkaan. Mikäli asiakas kokee tarvitsevansa prosessissa enemmän apua, yrityksellä on käytössä chat-palvelu, jonka kautta käyttäjä voi tarvittaessa keskustella asiantuntijan kanssa ilman lisäveloitusta.

”Pyrimme tekemään palvelusta niin yksinkertaisen ja helpon, että ihminen ei tarvitse lisäapua. Jotta palvelu täyttää meidän sille asettamamme visiot, pointtina on nimenomaan, ettei fyysisiä tapaamisia tarvita”, Pöllänen sanoo.

Mukana nimekkäitä rahoittajia

Aatos on äskettäin kerännyt 200 000 euron rahoituksen. Sijoittajiksi yritykseen on lähtenyt joukko nimekkäitä enkelisijoittajia, muun muassa Tokmannin entinen toimitusjohtaja Heikki Väänänen, Timur Haussila ja Touko Tahkokallio peliyhtiö Supercellistä sekä Otso Laakkonen Vala Groupilta. Heistä Väänänen ja Laakkonen kuuluvat myös Aatoksen hallitukseen.

Toistaiseksi Aatos on keskittynyt puhtaasti kuluttajapuolelle. Asiakkaisiin lukeutuu tavallisia kansalaisia käytännössä kaikista ikäryhmistä. Vanhin testamentin palvelun kautta tehnyt henkilö on ollut lähes 90-vuotias.

Perustajat ajattelivat alun perin, että uusi palvelu vetoaisi erityisesti nuoriin aikuisiin, jotka ovat tottuneet käyttämään digitaalisia palveluja. Tämä oletus on kuitenkin osoittautunut vääräksi.

”Meillä on ollut itse asiassa hyvin paljon iäkkäämpää käyttäjäkuntaa. On käynyt jopa niinkin, että käyttäjä on pyytänyt apua siinä kohtaa, kun on tullut aika hoitaa maksu, sillä he eivät ole koskaan ennen ostaneet verkossa mitään”, Pöllänen kertoo.

Koska Aatos-palvelu julkaistiin maaliskuussa 2020, yrityksen viime vuoden liikevaihto liikkui vielä maltillisella tasolla. Koko tilikauden 2019 liikevaihto oli runsaat 7 000 euroa ja tulos 5 000 euroa tappiollinen.

Kuluvan vuoden liikevaihdoksi yritys arvioi noin 70 000–80 000 euroa. Kyseessä on Pölläsen mukaan maltillinen arvio, sillä kasvu on rahoituksen jälkeen ollut vahvaa.

”Jos ja kun kehitys jatkuu samanlaisena, seuraavana vuonna pääsemme jo ihan eri lukemiin. Olemme alkuvuodesta lähdössä Ruotsiin pilotoimaan konseptia.”

Tällä hetkellä yrityksen tuotevalikoimaan lukeutuvat muun muassa perunkirjoitus, testamentti sekä edunvalvontavaltuutus. Pidemmän aikavälin visiona on tarjota lakipalveluja asiakkaille kokonaisvaltaisesti.

”Ajatuksena on, että tulevaisuudessa käyttäjä voi hoitaa minkä tahansa lakiasian automatisoidusti netissä. Liikeideana tämä on ehdottomasti sellainen, jota haluamme skaalata myös ulkomaille”, Pöllänen kertoo.