Kansainvälinen olympiakomitea ja Tokion 2020 kesäolympialaisten järjestelytoimikunta ovat ilmoittaneet, että kesäolympialaiset järjestetään 23.7.–8.8.2021.

Olympialaiset siirrettiin tältä kesältä koronaviruspandemian vuoksi. Pekingin talviolympialaiset järjestetään puolestaan 4.–20. helmikuuta 2022.

Kisojen esitysoikeudet omistava Discovery näkee mahdollisuuksia kaksien olympialaisten myynnissä lyhyen ajan sisällä, kertoo Discovery Finlandin kaupallinen johtaja Elina Valtia.

”Olemme jo edellisten talviolympialaisten tuoman kokemuksen perusteella huomanneet, että mainostajat haluavat kiinnittää omaa brändiään olympialaisiin, joka on itse asiassa maailman arvostetuin urheilutapahtuma.”

”Mainostajat elävät kuitenkin hieman lyhyemmissä sykleissä kuin kahden vuoden olympiadi. Lyhyempi syklisyys voi tuoda mainostajalle mahdollisuuden tehdä jatkumoa Tokiosta Pekingiin, kun aikaväli on vajaa puoli vuotta”, Valtia kertoo M&M:lle.

Discovery suunnittelee parasta aikaa vaihtoehtoja, jotka auttavat mainostajia yhdistämään normaalia lyhyemmän olympiadin mahdollisimman toimivalla tavalla osaksi bränditarinaansa. Yksi mahdollisuus voisi esimerkiksi olla yksi paketti, joka kattaa näkyvyyden molempien kisojen yhteydessä.

Olympialaisten kaupallistaminen ehti alkuperäisessä aikataulussa varsin pitkälle ennen kuin tieto Tokion olympialaisten siirtämisestä tuli. Lisäksi Discoveryn myyntitiimi on saanut kokemusta ja oppia talviolympialaisten kaupallistamisesta Pyeongchangin vuoden 2018 kisojen yhteydessä.

Elina Valtian mukaan myynnille on kirkastunut matkan aikana erityisesti kaksia asiaa: olympialaiset kiinnostavat televisiomainostajia valtavasti ja kiinnostus on suurin piirtein samaa luokkaa sekä kesä- että talviolympialaisten kohdalla.

”Talviolympialaisissa suomalaisilla on aina selkeät ja realistiset mitalitoiveet. Kesäolympialaisissa suomalaisilla ei välttämättä ihan niin isoja mitalitoiveita ole.”

”Silti huomasimme heti, että kiinnostus olympialaisia kohtaan on erittäin suuri myös kesällä. Voisi sanoa, että jos heinä- elokuussa haluaa tavoittaa suomalaiset televisionkatsojat, se tapahtuu olympialaisten kautta.”

Discovery omistaa olympialaisten esitysoikeudet Pariisin vuoden 2024 kesäolympialaisiin saakka. Suomessa olympialaisia esittää myös Yleisradio, Discoveryn kanssa solmitun alilisensiointisopimuksen mukaisesti.

Olympialaiset on Discoverylle kaikin puolin jättisatsaus. Tämä näkyy luonnollisesti myös markkinoinnissa. Discovery Finlandin markkinointijohtaja Natalie Nsubuga kertoo, että Discovery pureutuu Tokion kesäolympialaisten markkinoinnissa kisojen ytimeen eli siihen, että kyseessä on kaikkia kansoja yhdistävä tapahtuma.

”Tässä maailmantilanteessa me tarvitsemme tuota yhteisöllisyyttä ja yhteishenkeä enemmän kuin koskaan.”

”Olympialaiset on iso panostus koko Discoverylle. Myös panostukset maailman suurimman urheilutapahtuman markkinointiin ovat merkittävät. Tarkkoja summia emme kuitenkaan kommunikoi ulospäin”, Natalie Nsubuga kertoo M&M:lle.

Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne ei ravistele vain urheilumaailmaa. Se on vaikuttanut myös mainostajiin. Osa on vetänyt panostuksensa jäihin ja pohtii hyvin tarkoin, miten markkinointieuroja nyt tulisi käsitellä.

Vallalla oleva täysin epänormaali tilanne tuo varovaisuutta mainostajien mietteisiin. Samalla tilanne on televisiokanavien tavoittavuuden kannalta ennennäkemätön, huomauttaa Elina Valtia.

”Niillä yrityksillä, jotka tässä tilanteessa ovat esillä, on aika paljon parempi tilanne verrattuna brändeihin, jotka vetävät mainospanostuksensa täysin alas. Tämä on ihan tutkittu asia aiempien taloudellisten taantumien yhteydessä.”

”Meidän toiveemme on, että mainostajat ymmärtävät tämän. Lisäksi tv-katselu on juuri nyt merkittävässä, poikkeuksellisessa kasvussa. Uskomme, että alkushokin jälkeen moni markkinoija aktivoituu myös televisiossa”, Valtia arvioi.