Mainonta

M&M 15.9.2015 13:41 päivitetty 4.2.2016 11:01

Mobiilimainonta ohittaa printtimainonnan ensi vuonna maailmanlaajuisesti

Colourbox

Digitaalinen mainonta hätyyttää jo tv-mainontaa ja menee ohi parin vuoden sisällä.

Mediamainontaa mittaavan ZenithOptimedian tuoreen ennusteen mukaan mobiilimainonta ohittaa sanomalehtimainonnan ensi vuonna. Mobiilimainonnan odotetaan nousevan maailman kolmanneksi suurimmaksi mediamainosryhmäksi tv-mainonnan ja tietokoneiden verkkomainonnan kannoille.

Ensi vuonna mobiilimainonnan investointien odotetaan nousevan 38 prosenttia 71 miljardiin dollariin. Samaan aikaan sanomalehtien vetovoima mainosmediana yhä vähenee. Ensi vuonna pudotus olisi nelisen prosenttia 68 miljardiin dollariin. Mobiilimainonnasta onkin tulossa mainosmarkkinoinnin kasvumoottori.

Mobiilimainonnan osuus mainosmarkkinoista on arvioiden mukaan 12,4 prosenttia ensi vuonna, kun sanomalehtimainonnan osuus tulisi olemaan 11,9 prosenttia.

Verkkomainonta kasvaa sekin yhä, mutta osuus mediakakusta pienenee muutaman kymmenyksen 19,4 prosenttiin. Televisio pitää mainosmediana yhä pintansa 36 prosentin osuudella, mutta valta-asema on uhattuna. Digitaalinen mainonta ohittanee tv-mainonnan parin vuoden sisällä.

ZenithOptimedia laskee, että vuonna 2017 verkkomainonnan osuus globaaleista mainosinvestoinnista olisi 19,1 prosenttia. Samaan aikaan mobiilimainonnan osuus ponkaisee viime vuoden 5,7 prosentista 15 prosenttiin. 

Printtimainonta on pudonnut vuodesta 2008 lähtien. Sanomalehtimainonta on vajonnut raskaammin kuin mainonta aikakauslehdissä.

ZenithOptimedian mukaan sanomalehtimainonnan alamäki jatkuu viiden prosentin vuosivauhdilla kun taas aikakauslehdet menettävät mainontaa keskimäärin 3,2 prosenttia vuodessa. Näin koko printtimedian osuus mediakakusta on kutistunut vuoden 2008 39,4 prosentista 19,6 prosenttiin tänä vuonna. Printtimainonnan osuuden ennustetaan laskevan 16,7 prosenttiin vuoteen 2017 mennessä.

ZenithOptimedia laskee, että globaalien mainosmarkkinoiden investoinnit kasvavat tänä vuonna neljä prosenttia 554 miljardiin dollariin. Vuonna 2016 kasvu jopa hieman kiihtyy Rio de Janeiron kesäolympialaisten ja USA:n presidentinvaalien ansiosta.

Asiasta kertoivat muun muassa Resumé ja The Drum.