Verkkosivut

M&M 17.7.2015 13:07 päivitetty 4.2.2016 10:58

"Mobilegeddon" iski Googlessa - Mobiilioptimoimattomien sivujen kävijämäärät sukelsivat 10 prosenttia

Colourbox

Google muutti viime huhtikuussa hakukoneensa algoritmeja priorisoimaan mobiilioptimoituja verkkosivuja hakutuloksissa.

Hakukonejätti Googlen algoritmi on suosinut mobiilioptimoituja verkkosivuja huhtikuusta lähtien. Adoben tuoreen raportin mukaan tämän "mobilegeddonin" myötä mobiilioptimoimattomien verkkosivujen kävijämäärät vähenivät jopa 10 prosenttia viime vuoden samasta ajankohdasta.

"Heti Googlen algoritmimuutoksen jälkeen suuria kävijämäärämuutoksia ei havaittu, mutta nyt muutaman kuukauden jälkeen vaikutukset ovat selviä", kertoo Adobe Media Optimizer -mainosalustan Pohjoismaiden johtaja Håkan Cedell tiedotteessa.

Lisäksi mobiilioptimoimattomia verkkosivuja on kalliimpi hakukonemainostaa kuin mobiilioptimoituja sivuja, kertoo raportti.

Adoben tutkimuksessa havaittiin, että mobiilioptimoimattomilla verkkosivuilla mobiilikäytön klikkaussuhde putosi 9 prosenttia samalla kun mobiilimainonnan klikkaushinta nousi 16 prosenttia viime vuoden samaan ajankohtaan verrattuna.

"Vaikuttaa siltä, että osalle mobiilioptimoimattomista sivuista pyrittiin saamaan enemmän kävijöitä hakukonemainonnalla. Tämä ei kuitenkaan yksistään estä kävijäkatoa", Cedell sanoo.

Google hävisi Facebookille mobiilimainonnassa

Google on jäänyt Facebookin taakse mobiilimainnonnassa. Tutkimus osoittaa Facebookin sopeutuneen Googlea paremmin mobiililaitteiden käytön kasvuun.

Facebook on rajoittanut mobiilimainostensa määrää, mutta samalla mobiilimainoksia klikataan aiempaa enemmän.

"Aiemmin Facebook-sivulla näkyi neljä mainosta, mutta tämä puolitettiin samalla kun Facebook mukautui paremmin mobiilikäyttäjien tarpeisiin ohjaamalla mainokset suoraan käyttäjän uutisvirtaan", Cedell kertoo.

Vaikka mainoksia on vähemmän, ne toimivat paremmin, sillä käyttäjien vuorovaikutus mainosten kanssa kasvoi 11 prosenttia viime vuoden samaan ajankohtaan verrattuna. Samalla mainosten klikkaussuhde lähes kaksinkertaistui.

Googlessa vuorovaikutus vähentyi kolme prosenttia viime vuoden samaan ajankohtaan verrattuna. Erillisen, Adoben toimeksiannosta yli 400 yhdysvaltaiselle kuluttajalle tehdyn tutkimuksen mukaan 51 prosenttia piti Facebook-mainoksia relevantteina, kun Googlen osalta luku oli vain 17 prosenttia suurimman osan vastauksista liittyen YouTube-mainoksiin.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö