Suomen Yrittäjien elokuussa toteuttaman yrittäjägallupin mukaan noin viittä prosenttia eli yrityskantaan suhteutettuna peräti 13 000 suomalaista alle kymmenen hengen yritystä uhkaa koronakriisin takia konkurssi.

Lähes 60 prosentille myynnin vähentyminen aiheuttaa yhä ongelmia.

Yrittäjien suhtautuminen tulevaisuuteensa on nyt positiivisempi kuin keväällä, jolloin alle puolet uskoi yrityksensä selviävän kriisistä, mutta tuen tarve yrityksissä on edelleen kova.

Teleoperaattori Telia julistaa 4.9. alkaen jokaisen perjantain Pienyrittäjän perjantaiksi. Kampanjan tarkoituksena on kannustaa ihmisiä tekemään ostoksensa pienyrityksissä ainakin yhtenä päivänä viikossa.

Samalla Telia nostaa esille pienyrittäjien muille yrittäjille suunnattuja tuotteita ja palveluita omilla nettisivuillaan sekä mainonnassaan.

Mikäli jokainen suomalainen ostaa palvelunsa tai tuotteensa pienyrittäjältä ainakin yhtenä päivänä viikossa, yhteiskunnan on mahdollista yhdessä nostaa suomalainen yrittäjyys takaisin jaloilleen, arvioi Telian toimitusjohtaja Heli Partanen.

”Suomalaisista yrityksistä reilusti yli 90 prosenttia on pienyrityksiä, joten asia koskettaa laajalti koko maamme taloutta ja valtavaa määrää perheitä”, selventää Telian toimitusjohtaja Heli Partanen tiedotteessa.

Huomenna vietettävän yrittäjän päivän aattona lanseerattava liike on jatkoa maaliskuusta toukokuuhun kestäneelle #Yhdessä-kampanjalle, jonka aikana Telia luovutti mainostilansa pienyritysten käyttöön valtakunnallisesti ja monikanavaisesti.

Tämä tarkoitti noin 36 000 minuuttia, eli 600 tuntia näkyvyyttä verkossa, radiossa ja televisiossa sekä lisäksi printtimainoksia.

Kesän aikana Telia puolestaan jakoi laiteostojen yhteydessä kuluttajille 12 000 kappaletta 30 euron arvoisia lahjakortteja pienyrittäjien palveluihin.

“Olemme sitoutuneet tekemään pitkäjänteisesti työtä yritysten säilymisen puolesta, yhdessä yrittäjien kanssa. Haastamme mukaan nyt kaikki suomalaiset”, Telian pk-yritysten markkinoinnista vastaava Suvi Pihkanen sanoo.

Telia muistuttaa pienyrittäjien tukemisen tärkeydestä marraskuun loppuun asti maanlaajuisella mainonnalla radiossa, digitaalisilla ulkonäytöillä sekä printti- ja digimedioissa. Kampanja on suunniteltu yhdessä mainostoimisto TBWA\Helsingin kanssa.