Vaalikampanjat

Maarit Alkula 17.5. 12:25 päivitetty 17.5. 13:24

Moni puolue uusiokäyttää eduskuntavaalien iskulausettaan – M&M pyysi viestinnän tutkijaa kommentoimaan eurovaalisloganeita

Maarit Alkula

Viestinnän tutkija Annamari Huovinen löytää eduskuntapuolueiden eurovaalisloganeiden joukosta niin onnistuneita, vaisuja, uskaliaita kuin sekaviakin ratkaisuja.

RKP, vihreät ja perussuomalaiset käyttävät eurovaaleissa samoja iskulauseita kuin eduskuntavaaleissa. Keskusta täydensi eduskuntavaalisloganinsa Suomen arvoisia tekoja eurovaaleihin muotoon Suomen arvoisia tekoja Euroopassa. Puolueen suunnitelma onkin alusta pitäen ollut jatkaa eduskuntavaaleista hyvin pitkälti samanlaisella ilmeellä eurovaaleihin, mutta lisätä mukaan eurooppalaista twistiä.

Viestinnän tutkija Annamari Huovinen

Kokoomuksen eurovaalisloganissa Uskomme Eurooppaan on käytetty eri sanoja, mutta sekä slogan että mainosten visuaalisuus muistuttavat Luotamme Suomeen -eduskuntavaalikampanjaa.

M&M:n pyynnöstä viestinnän tutkija Annamari Huovinen Hankenilta arvioi eduskuntapuolueiden eurovaalisloganit.

 

Kokoomus: Uskomme Eurooppaan

”Tästä tulee mieleen kokoomuksella eduskuntavaaleissa voimakkaasti esillä ollut luottamus. Nyt tuntuu olevan sama linja, mutta luottamus on vaihdettu uskoon. Sana on aika voimakas, ja se antaa heti kuvan siitä, että kokoomus on hyvin EU-myönteinen puolue. Lause viittaa siihen, että viime aikoina kaikki eivät ole kauheasti uskoneet Eurooppaan, mutta kokoomus haluaa puolustaa sitä ja uskoa siihen. Lyhyt slogan, mielestäni ihan toimiva ja hyvällä tavalla voimakas.”

 

Keskusta: Suomen arvoisia tekoja Euroopassa

”Tämä on vähän vaikeammin tulkittavissa. Vaalimainoksille on tyypillistä, ettei niissä kauheasti kerrota, mitä ne teot  sitten olisivat. Se jää mainoksessa täysin auki ja pitäisi lukea muualta. Mainosjulisteessa ihmisten kuvien yhteydessä slogan on muodossa ’Suomen arvoisia tekijöitä’, mikä on ihan nokkelaa ja toimii hyvin. Tulkitsen, että sloganin taustalla on ajatus siitä, että Suomi on arvokas ja vaatii hyvää kohtelua Euroopassa ja keskusta pitäisi siellä Suomen arvoa korkealla. Ei huono slogan. Fontti ja julisteen ulkoasu ovat vanhahtavia, tulee mieleen 80-luku. Keskusta ehkä on muutenkin vanhakantaisen ja konservatiivisen puolueen maineessa, ehkä se siihen sopii.”

 

SDP: We don’t brexit, we fix it. Meillä kun on tapana korjata, ei rikkoa. Vaalijulisteessa kuitenkin lukee Vakaa ja reilu EU. Sopimalla ja yhdessä rakentamalla ja julisteen ylälaidassa lisäksi Äänestä paremman Euroopan puolesta.

”Tässä mennään aika monella kärjellä, mikä vähän sotkee. Englanninkielinen slogan on mielestäni loistava. Kun näin sen mainoksessa, jäi mieleen, että onpa hauska, ja samalla jäi mieleen se, että uskalletaan käyttää englannin kieltä. Englanniksi slogan on sanaleikin vuoksi toimivampi kuin suomeksi. Vaalijulisteiden teksti ’Vakaa ja reilu EU. Sopimalla ja yhdessä rakentamalla’ on huomattavasti pliisumpi. Tavoite toki on hyvä, mutta tuo olisi voinut olla heidän sloganinsa 15 tai 20 vuotta sitten, ja onko EU ollut sen jälkeen kovin vakaa tai reilu? Ehkä he ajattelevat menevänsä taas sitä kohti, mutta minusta teksti jää vähän mitäänsanomattomaksi verrattuna kokoomuksen uskoon ja keskustan Suomen arvoon. Se ei ole ihan niin voimakas.”

 

Vihreät: Näytä luontosi ja äänestä

”Vihreillä on sama slogan kuin eduskuntavaaleissa, kuten joillakin muillakin puolueella, mitä en yhtään ihmettele. Vihreät teki mielestäni tosi taitavan kampanjan eduskuntavaaleihin. Sloganilla on hieno kaksoismerkitys, sillä se viittaa sekä luonnon puolesta toimimiseen että ihmisen omaan luonteeseen. Kiva, että he käyttävät hienoa sloganiaan näissäkin vaaleissa. Sekin on hyvä, että lause kehottaa ylipäätään äänestämään. Se on eurovaaleissa todella tärkeää, koska äänestysprosentti on ollut niin alhainen. Vaalijuliste on kaunis, siinä on rauhallinen peilityyni järvi ja meloja. Erityistä on se, että vihreää on julisteessa tällä kertaa ainoastaan puolueen logo.”

 

Vasemmistoliitto: Eurooppa ilman pelkoa

”Tässä näen samalla tavalla voimakasta sanankäyttöä kuin kokoomuksen uskossa. Pelko on voimakas sana ja pysäyttävä, ihan toimiva. Julisteessa sloganin yläpuolella mainitaan ihmisoikeudet, ilmastotyöt ja inhimillisyys. Ilman niitä jäisi ympäripyöreäksi, mihin pelkoihin viitataan. Yksinkertainen, mutta ihan voimallinen slogan.”

 

Perussuomalaiset: Äänestä Suomi takaisin / Äänestä jotain rajaa

”Puolue käytti molempia lauseita myös eduskuntavaaleissa, ja niistä käytiin keskustelua. Joidenkin mielestä ne ovat aivan nerokkaita, toiset eivät oikein ymmärtäneet, mihin niillä viitataan. Epäselvää on etenkin se, viitataanko valtion rajoihin ja onko taustalla jokin rajat kiinni -ajatus vai tarkoitetaanko ylipäätään jotain rajaa jollekin politiikalle, josta perussuomalaiset eivät pidä. ’Äänestä Suomi takaisin’ aukeaa vähän helpommin, kun tuntee perussuomalaisten politiikkaa, mutta onhan sekin provosoiva. Tekee mieli kysyä, mikä Suomi takaisin, mihin Suomi meni. Molemmat lauseet ovat provosoivia, mikä on varmasti tarkoituskin. Provosoivuus sopii perussuomalaisten linjaan, ja kieltämättä se on tehokasta. Joko se ärsyttää tai sitten ihminen ajattelee samalla tavalla, mutta ainakin sloganin huomaa eikä se ole mitäänsanomaton.”

 

RKP: Lähellä sinua

”Slogan jää aika vaisuksi. He ovat käyttäneet tätä ennenkin. Slogan on ihmisläheinen ja lämmin, mutta ei kerro oikein mitään siitä, miten tämä liittyy eurovaaleihin tai Eurooppaan. Jos oikein hakee yhteyttä, voi ajatella, että kun EU:ssa hallinto on kaukana, niin RKP olisi jotenkin lähellä äänestäjää ja lähellä ihmistä. Mielestäni tämä kuitenkin jää tässä kokoelmassa vaisuksi.”

 

Kristillisdemokraatit: €nemmän irti EU:sta

”Tämä onkin hauska, kun siinä on tuo euron merkki. Hauska idea, mutta tulee aika voimakas mielikuva, että otetaan kaikki rahat, mitkä vaan irti saadaan. Ei tällä sloganilla mitään yhteistä Eurooppaa rakenneta, mikä ehkä on heidän tarkoituksensakin.  Sitten tässä voi vielä olla irti EU:sta -ajatus. En tiedä, onko sloganin tarkoitus olla monitulkintainen, mutta ajatus näyttää olevan, että jos ei päästä irrottautumaan EU:sta, niin otetaan ainakin irti kaikki mitä saadaan. Jos euromerkkiä ei olisi, slogan olisi positiivisempi ja antaisi paljon laajemmat mahdollisuudet ajatella, mitä kaikkea hyvää ja esimerkiksi kulttuurista hyötyä saisimme EU:sta. Nyt, kun siinä on euromerkki, slogan jopa vähän huvittavasti antaa sellaisen vaikutelman, että vedetään vain kaikki tuet kotiin. Tämäkin on provosoiva, jossain määrin jopa ehkä hauska, mutta en ole varma, onko se vaalisloganina kauhean hyvä äänestäjien houkuttelemiseksi. Sanoisin, että vähän uskalias.”

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö