Maailmanpyörä

Laura Kukkonen 23.2. 09:30

Monimuotoisuus vahvistaa Huonetta – "Toisenlainen tarina ei olisi rehellinen"

Antti Mannermaa
Evon Söderlundin mukaan pitää varautua siihen, että eri taustoista tulevien ihmisten yhdistyminen aiheuttaa kitkaa ja erimielisyyksiä, mutta se palkitaan.

Tapahtumahotelli Huone panostaa monikulttuurisuuteen, sukupuolten tasa-arvoon ja eri-ikäisten palkkaamiseen.

Suomen monikulttuurisimpien yritysten joukkoon valitun Tapahtumahotelli Huoneen toimitusjohtaja Evon Söderlund käyttää rekrytoinnissa yksinkertaista kikkaa. Alkaessaan lukea hakemuksia hän peittää niistä hakijan nimen ja iän.

”Katson vain sen, mitä henkilö on tehnyt ja mikä hänen kokemuksensa on. Jos se vakuuttaa, kutsun hänet haastatteluun selvittämättä hakijan ikää tai taustaa”, Söderlund kertoo.

Tapa on tuonut Huoneen Helsingin-toimipisteeseen jo 15 eri kieltä puhuvan työntekijäjoukon. Söderlund uskoo, että työyhteisön moninaisuus vahvistaa yritystä ja on kilpailuetu Suomesta ponnistavalle yritykselle.

”Jotta voimme katsoa asioita globaalisti ja kilpailla kansainvälisellä markkinalla, meillä täytyy olla kansainvälinen tiimi.”

Malesiassa syntynyt, mandariinikiinaa äidinkielenään puhuva ja 13 vuotta Suomessa viettänyt Söderlund korostaa, että pelkkä monikulttuurisuus ei johda monimuotoisuuteen.

”Jos yrityksessä työskentelee samanikäisiä ihmisiä eri maista, kyse ei ole monimuotoisuudesta. Emme voi katsoa vain sitä, kuinka monta kieltä yrityksessämme puhutaan vaan myös miesten ja naisten sekä eri-ikäisten ihmisten jakautumista.”

Monimuotoisuuden ja eri kulttuurien korostaminen ei ole tullut itsestään. Söderlundin mukaan vaati rohkeutta nousta suomalaisyrityksen toimitusjohtajaksi ja keulakuvaksi.

Hän olisi halunnut miehensä Jussin johtamaan yritystä.

"Tiesin, että kielimuuri on minulle haaste. Maailmassa on valitettavasti edelleen rasismia. Pitkä, vaalea mies tuntui paremmalta vaihtoehdolta edustamaan yritystä kuin pieni ja nuori aasialaisnainen", englantia työkielenä käyttävä Söderlund sanoo.

Pariskunta kuitenkin päätti, että koska Evon on muutenkin yrityksen visionääri, hän saa myös toimia keulakuvana.

"Samalla lähetämme viestin, että toimimme monimuotoisuuden avulla vastoin todennäköisyyksiä. Jos menestymme tällä, se on parasta markkinointia mitä voi olla."

Huone ei korosta markkinointisisällöissään monikulttuurisuutta, vaan painopiste on kertoa suorapuheisesti visuaalisia tarinoita kuvien ja videoiden muodossa erityisesti digikanavissa. Monissa materiaaleissa esiintyy yrityksen työntekijöitä, jotka ovat taustoiltaan erilaisia.

"Olemme monimuotoisia sisältä ja ulkoa. Jos yrittäisimme kertoa toisenlaista tarinaa, emme olisi itsellemme rehellisiä. Emme voi peittää monimuotoisuutta ja olemme siitä ylpeitä."

Söderlund kehottaa muitakin työnantajia rohkeuteen monikulttuurisen tiimin kokoamisessa. Hän myöntää, että aluksi se voi olla vaikeaa.

"Pitää varautua siihen, että eri taustoista tulevien ihmisten yhdistyminen aiheuttaa kitkaa ja erimielisyyksiä. Pitkällä tähtäimellä se palkitaan, koska syntyy paljon erilaisia ideoita ja näkemyksiä."

Lue lisää Huoneen ja TUIn markkinoinnista sekä monimuotoisuudesta tuoreimmasta Markkinointi & Mainonta -lehdestä 4/2018.