Urheiluseuroille lainatut Futisautot näkivät kuluneen kauden aikana hyvin asfalttia. Palloliiton sponsoreihin kuuluva Volkswagen lainasi keväällä 14 Touran-mallin autoa juniorijalkapalloseurojen käyttöön ja niillä ajettiin yhteensä 190 000 kilometriä.

Ahkerinta käyttö oli Rovaniemellä, jossa FC Santa Clausin junioreita kuskattiin harjoituksiin ja peleihin yli 30 000 kilometrin edestä, kertoo Volkswagenin markkinointipäällikkö Jon Höckerstedt. Pienimmät kilometrit, 5 000, kertyivät pääkaupunkiseudulla käytössä olleelle autolle.

Kaikki autot olivat uusia, sekä bensa- että dieselmalleja. Ne jaettiin paikallisten jälleenmyyjien kautta 14 eri paikkakunnan seuroille, jossa niitä ajoi joko seuran edustaja tai joku juniorien vanhemmista.

Höckerstedtin mukaan alun perin idea oli, että kampanjasta tulisi jokavuotinen, mutta varmuudella hän ei vielä osaa tehdäänkö kampanjaa ensi vuonna. Tulosten validiointi on vielä auki.

”Uskoisin, että jossain muodossa saadaan jatkoa. Saattaa toki olla, että tehdään ihan samanlainen ja on tässä mahdollisuuksia laajentaakin”, Höckerstedt pohtii.

Paljon riippuu jälleenmyyjistä, joiden keskuudessa on ollut jo kiinnostusta. Tänä vuonna käytetyt autot menevät myyntiin.

”Kumppanuuden kautta kaksi löysi jo vissiin tiensä tai kaupat on ainakin tekeillä, teippeineen”, Höckerstedt paljastaa. Kiinnostuneet olivat urheiluseuraan kytköksissä olevia henkilöitä.

Kampanjan tavoite oli auttaa erityisesti sellaisia perheitä, joilla oli muuten vaikeuksia päästä pelipaikoille kyydin puutteen takia. Kampanjassa oli mukana myös Telia, joka antoi seuroille videolaitteet käyttöön. Laitteilla striimattiin junioreiden pelejä lähes 8 000 kertaa ja noin 1 500 tuntia.

Touraniin mahtuu kyytiin seitsemän ihmistä, mutta kampanjaan liittyi myös hupailukisoja joiden kautta saatiin selville, että tosiasiassa yhteen autoon menee kerralla 25 futisjunioria.

Lisäksi Nummelan Palloseura hyödynsi autoja oma-aloitteisesti vanhustyöhön ja kuljetti vanhuksia esimerkiksi ryhmäjumppiin ja koulun päättäjäisjuhliin.

Kampanjaa olivat toteuttamassa sponsorien ohella mainostoimisto Nitro ja viestintätoimisto Tekir.