Kaupan liitto latoi maanantaina pöytään synkän ennusteen kaupan alan näkymistä. Edunvalvoja ennustaa, että seuraavan vuosikymmenen aikana kaupan alan yritysrakenteessa ja yritysten määrässä tapahtuu suuria muutoksia, jotka heijastuvat myös alan työllisyyteen.

Ennusteen mukaan vuoteen 2030 mennessä Suomesta on hävinnyt yli viidennes vähittäiskaupoista. Pahimmassa tapauksessa kaupoista lopettaa jopa 40 prosenttia. Suurin osa yrityskadosta tapahtuu erikoiskaupassa.

Perheyritys Broman Group in toimitusjohtaja Harri Broman kuitenkin muistuttaa, että ennusteessa on kyse yritysten määrästä, ei alan liikevaihdosta. Hän uskoo, että se pysyy kutakuinkin ennallaan. Kakkua vain jakavat jatkossa entistä harvemmat toimijat.

”Kansainvälinen ja suomalainen verkkokauppa kasvavat, joten en näe syytä, että vähittäiskauppa kokonaisuutena supistuisi. Tämä on asia, joka on jäänyt vähän pimentoon”, Broman sanoo.

Broman Groupiin kuuluu kaksi valtakunnallista ketjua, Motonet ja AD VaraosaMaailma. Harri Broman vaikuttaa myös Kaupan liiton hallituksessa.

Lue lisää Broman Groupin tarinasta: Veljekset Harri ja Eero Broman kasvattavat Motonet-ketjua napsimalla asiakkaita kilpailjoilta

”Pitää miettiä, miksi emme pysty samaan”

Monet ruotsalaiset ja norjalaiset ketjut, kuten Gigantti, Clas Ohlson, XXL, Power, Plantagen, Espresso House ja R-kioski t omistava Reitangrupp en, ovat kasvaneet Suomessa viime vuosina voimakkaasti. Pitääkö ulkomaisten ketjujen vyörytyksestä olla huolissaan?

”Ei huolestuminen auta mitään. Kyllä meidän suomalaisten pitää peiliin katsoa. Jos ruotsalaiset ja norjalaiset pärjäävät, kyse on heidän hyvyydestään. Meidän pitää miettiä, miksi me emme pysty samaan. Suomessa on ihan pomminvarmasti yhtä fiksua porukkaa kuin Ruotsissa ja Norjassa”, Broman sanoo.

Hänen mielestään kyse on kulttuurierosta. Suomessa ei ole menestyneesti kansainvälistyneitä kaupan alan yrityksiä, jotka olisivat yhä kotimaisessa omistuksessa.

”Menestyjiä on ollut, mutta ruotsalaiset ja muut kansainväliset toimijat ovat ostaneet niitä pois.”

Onko kansainvälistymisen ongelmissa kyse siis pääomien vai osaamisen puutteesta?

”Molempien. Olen jo useamman vuoden ajan puhunut siitä, että kaupan alalle ei ole riittävän korkeatasoista koulutusta. Yliopistojen ja korkeakoulujen nykyisissä opetusohjelmissa ei ole vähittäiskaupalle minkäänlaista sijaa. Siellä opetetaan laskentatoimea, markkinointia ja hr-asioita, mutta vähittäiskaupan logiikkaa ja kokonaisuutta ei opeta kukaan.”

Bromanin mukaan Tukholman kauppakorkeakoulussa on tiettävästi Pohjoismaiden paras vähittäiskaupan koulutusohjelma. Ikea n ja H&M :n tapaiset isot kansainväliset ketjut ovat olleet mukana opetuksen kehittämisessä.

”Me ollaan Suomessa jääty telineisiin. Tätäkin asiaa pitäisi viedä eteenpäin.”

Broman kuitenkin huomauttaa, että kansainvälistyminen ja uuden kulttuurin luominen eivät tapahdu vuodessa eivätkä viidessä vuodessa. Se on pitkä prosessi, jonka aikana muutetaan kaupan alan toimijoiden halukkuutta kehittyä ja kansainvälistyä.

”Kansainvälistyminen on tulevaisuudessa varmin tapa menestyä. Jos pärjää Ruotsissa, Virossa tai Saksassa, pärjää kyllä myös Suomessa.”

Kaupan alan yritykset voivat hankkia osaamista ulkomailta myös ostamalta siellä toimivia yrityksiä tai rekrytoimalla henkilökuntaa, jolla on kansainvälistä kaupan alan kokemusta.

Mullistaako Amazon tapamme ostaa?

Harri Broman sanoo, että Amazon vie varmuudella kaikilta kaupan alan toimijoilta euroja. Kuinka paljon, se riippuu toimialasta ja tuotekategorioista.

”Kysymys on vain siitä, kuinka hyviä me itse ollaan. Ei Amazon koko kauppaa vie, se on turhaa pelottelua. Kaikissa niissä maissa, joissa Amazon toimii, hyvät toimijat pärjäävät edelleenkin. Pitää panna omat koneet kuntoon.”

Broman Groupissa on lähdetty siitä, että tulee Suomeen Amazon, Alibaba tai joku muu iso kansainvälinen toimija, yhtiön pitää pärjätä. Siksi yhtiössä on kehitetty kokonaispalvelukonseptia. Se pyrkii tarjoamaan asiakkaalle tavaroiden lisäksi palveluita.

”Amazon ei voi korjata tai pestä autoja. Kokonaisvaltainen asiakaskokemus pitää sisällään hirveän paljon muitakin asioita kuin pelkän tuotteen.”

Broman huomauttaa, että vaikka Amazon hallitsee esimerkiksi Saksassa isoa osaa verkkokaupasta, sen osuus koko maan vähittäismyynnistä on yhä pieni.

Hänen viestinsä on, että tulevaisuus on sellainen, joksi se tehdään. Kaikki on kaupan alan toimijoiden omissa käsissä.

”Meidän yritys on sataprosenttisen varma siitä, että pärjäämme myös tulevaisuudessa. Pidämme siitä huolen kehittämällä omaa toimintaamme.”