Järjestöt

Laura Kukkonen 11.6. 15:22 päivitetty 12.6. 13:18

MTL:stä rakennetaan siltaa asiakkaiden ja toimistojen väliin – "Kuoriudumme edunvalvonnasta"

Colourbox
MTL on päättänyt toimia jatkossa siltana mainostajien ja toimistojen välillä. Liitto päivittää osaamista ja luo mahdollisuuksia kohtaamiselle.

Tarja Virmalan mukaan MTL auttaa jatkossa toimistoja ja asiakkaita pysymään kärryillä toistensa asioista yhä paremmin.

Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liiton MTL:n ero EK:sta ja Paltasta astuu voimaan kesäkuun lopulla.

Uuden tilanteen myötä on hyvä myös päivittää toiminnan linjauksia. MTL:n toimitusjohtaja Tarja Virmala kertoo, että liitto ei enää yksin tee lobbausta ja perinteistä edunvalvontaa.

"Kuoriudumme edunvalvonnasta MTL:ssä ja sanomme sille hei hei. Teemme lobbausta Makesissa muiden kanssa yhdessä", Virmala kertoo M&M:lle.

Sen sijaan MTL alkaa toteuttaa uudenlaisia hankkeita, joiden tavoitteena on toimia siltana asiakkaiden ja toimistojen välillä. MTL voi esimerkiksi järjestää tapahtumia, joiden avulla markkinoinnin tekijät voivat päivittää tietojaan.

"Sparraamme toimistoja niiden omassa osaamisessa ja pyrimme järjestämään fiksuja tapahtumia, joissa asiakkaat ja toimistot kohtaisivat toisensa. Ala muuttuu niin nopeasti ja asiakkaat ovat vähän ihmeissään, mitä pitää tehdä. Meidän tekomme tähtäävät siihen, ettei markkinointijohtaja koskaan tuntisi putoavansa kärryiltä", Virmala kertoo.

Virmalan mukaan muutos tapahtuu ketterän kokeilun kautta. Lisäksi MTL etsii joukkoihinsa yhteisömanageria, jonka tehtävä on pitää yhteyttä mainostajiin ja toimistoihin sekä etsiä uusia tapoja kohtaamisiin.

MTL:n liittokokous hyväksyi marraskuussa 2017 hallituksen esityksen erota Palvelualojen työnantajat Palta:sta sekä Elinkeinoelämän keskusliitto EK:sta.

MTL:n puheenjohtaja Mikael Jungner kertoi marraskuussa, että syy eropäätökselle oli taloudellinen. Jungnerin mukaan erolla haettiin "tapoja, joilla varmistetaan, että MTL:n hallitus on tasapainossa ilman, että jäsenmaksut nousevat". Jungnerin mukaan EK:n ja Paltan työmarkkinarooli oli joillekin MTL:n jäsenille vieras.

Jungner listasi marraskuussa joukon palveluja ja toimintoja, jotka MTL haluaa jäsenilleen turvata. Näitä ovat muun muassa Effie Awards - ja Finnish Comms Awards -kilpailut sekä Markkinoinnin viikko.

MTL:n kilpailun Finnish Comms Awardsin nimi korjattu 12.6.2018 kello 13.18.