Mediahub perustettiin vuonna 2015, jolloin MTV:n uutistoimitus siirtyi uuden yhtiön alle. Sisällöntuotantoon, tapahtumiin ja journalismiin erikoistunut Mediahub on vastannut muun muassa MTV:n uutis-, ajankohtais- ja urheilusisältöjen tuotannosta.

Nyt MTV:n ruotsalainen emoyhtiö Bonnier Broadcasting on päättänyt tuoda MTV:n ja Mediahubin sisällöntekijät yhteen ja yksinkertaistaa yritysrakennettaan. Yhtiöiden hallitukset ovat päättäneet, että Mediahub fuusioidaan osaksi MTV:tä. Fuusion toteutuminen kestää arviolta 4-6 kuukautta.

MTV:n toimitusjohtaja Jarkko Nordlund kertoo M&M:lle, että kyse on ennen kaikkea kuluttajalähtöisestä ratkaisusta.

"Päätimme yhdistää voimamme. Yksinkertainen yritysrakenne helpottaa arjen tekemistä, kun ei tarvitse pyörittää kahta yhtiötä."

"Lähtökohta on kuitenkin enemmän kuluttajalähtöisyys. Mediahubin kohdalla puhutaan aina uutisista, mutta he ovat meille myös erittäin merkittävä urheilutuotantojen tekijä. Saamme nyt tuotantoon vielä lisävoimia fuusion kautta", Nordlund kertoo.

Fuusion johdosta ei ole Nordlundin mukaan suunnitteilla työntekijöitä koskevia toimenpiteitä. Nordlund toteaa MTV:n kehittäneen uutistoimintaa viime aikoina voimakkaasti muun muassa tuomalla verkkoon uutislive-lähetykset sekä ottamalla käyttöön uuden uutisstudion.

"Haluamme kehittää uutistoimintaa edelleen, mutta se ei liity itsessään tähän fuusioon. Kyse on yleisestä liiketoiminnan operatiivisesta kehittämisestä."

Haastava markkinatilanne

Markkinatilanne jatkuu Nordlundin mukaan edelleen haastavana. Mediamarkkina kokonaisuutena etenee nollakasvussa ja televisio mainosmarkkinana on ollut alkuvuonna jopa miinuksen puolella. Haastavasta markkinatilanteesta huolimatta MTV:n alkuvuosi on sujunut Nordlundin mukaan vahvasti positiivisissa merkeissä.

"Markkinatilanne on todellakin superhaastava ja pitää tehdä paljon toimenpiteitä, jotta voimme vastata haasteisiin. Meillä on kuitenkin nyt hyvä kasvu päällä. Liikevaihto on alkuvuoden osalta erittäin positiivisessa kasvussa. Me kasvamme mainosmarkkinalla. Olemme myyneet mainontaa enemmän kuin viime vuonna", kertoo Nordlund.

Tämän lisäksi MTV kasvaa Nordlundin mukaan vahvasti maksu-tv-markkinalla, eli C Moren puolella.

"Siellä jääkiekon MM-kisat vetävät tällä hetkellä erittäin hyvin. Lisäksi katselu on kehittynyt hyvin suotuisasti. Mielenkiintoinen ja tuore havainto on, että meidän kaupallinen katseluosuutemme oli viime viikolla korkeampi kuin kertaakaan sitten vuoden 2009. Kun päällä on positiivinen vire, tällaisia fuusioita on myös helpompi lähteä tekemään", toteaa Nordlund.

"MTV:n ja Mediahubin yhdistyminen luo edellytyksiä parantaa ja kehittää entisestään uutis-, ajankohtais- ja urheilutarjontaa sekä tuoda markkinoille lisää uusia sisältöjä", säestää Mediahubin toimitusjohtaja ja MTV Uutisten vastaava päätoimittaja Tomi Einonen.

Ensi vuoden tavoitteena voitollinen tulos

MTV Oy:n tulos oli vuonna 2018 edelleen tappiollinen, mutta ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen MTV onnistui kääntämään liikevaihdon kasvuun edellisvuodesta.

Mediahubin ja MTV:n yhteenlaskettu tappio vuonna 2018 oli 20,6 miljoonaa euroa tappiollinen. Edellisenä vuonna tappiota kertyi 22,6 miljoonaa euroa.

MTV:n tulos selviää sen omistajan, ruotsalaisen Bonnier Broadcastingin julkistamasta tulosraportista. MTV:n liikevaihto oli viime vuonna 1 891 miljoonaa Ruotsin kruunua eli noin 180,1 miljoonaa euroa. Vuonna 2017 MTV:n liikevaihto oli 1 732 miljoonaa kruunua eli noin 165 miljoonaa euroa.

MTV:n liikevaihtoa vahvistivat sekä mainosmyynnin että maksutelevision liiketoiminnan kasvu. Yhtiö onnistui voittamaan kaupallisia markkinaosuuksia mainonnassa, katselussa ja maksutelevision tilaajissa.

Emoyhtiö Bonnier Broadcastingin liikevaihto kasvoi viime vuonna 10 prosenttia 7 497 miljoonasta kruunusta (713,9 miljoonasta eurosta) 8 253 miljoonaan kruunuun (785,9 miljoonaan euroon) ja operatiivinen tulos 140 prosenttia 423 miljoonasta kruunusta (40,3 miljoonaa euroa) 1 027 miljoonaan kruunuun (97,8 miljoonaan euroon).

MTV tulee tekemään Nordlundin mukaan vielä tänä vuonna avoimesti tappiollisen tuloksen, mutta ensi vuonna tämän on tarkoitus muuttua.

"Ensi vuonna meidän asettamamme avoin ja ääneen lausuttu tavoite on tehdä liiketoiminnallisesti plussatulos."

MTV on Suomen suurin kaupallinen televisioyhtiö. MTV:n kanavat ja palvelut ovat: MTV3, Sub, AVA, suoratoistopalvelu mtv, maksullinen suoratoistopalvelu C More, C More maksu-TV -kanavat, MTVuutiset.fi -uutissivusto sekä Suomen ensimmäinen liikkuvan kuvan ympärivuorokautinen uutispalvelu MTV Uutiset Live.