Media

Maarit Alkula 15.2. 10:26 päivitetty 16.2. 12:41

MTV:n liikevaihto kääntyi kasvuun ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen – tulos yhä tappiolla

Petteri Paalasmaa
MTV3:n päämaja Pöllölaakso sijaitsee Pasilassa. Kuvituskuva.

Ruotsalaisen emoyhtiön Bonnier Broadcastingin liikevaihto kasvoi 10 prosenttia ja operatiivinen tulos 140 prosenttia.

Suomen suurimman kaupallisen televisioyhtiön MTV Oy:n tulos oli vuonna 2018 edelleen tappiollinen, mutta ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen MTV onnistui kääntämään liikevaihdon kasvuun edellisvuodesta.

MTV:n ja sisällöntuotantoyhtiö Mediahubin yhteenlaskettu tulos vuonna 2018 oli 20,6 miljoonaa euroa tappiollinen. Edellisenä vuonna tappiota kertyi 22,6 miljoonaa euroa.

MTV:n tulos selviää sen omistajan, ruotsalaisen Bonnier Broadcastingin torstaina julkistamasta tulosraportista. MTV:n liikevaihto oli viime vuonna 1 891 miljoonaa Ruotsin kruunua eli noin 180,1 miljoonaa euroa. Vuonna 2017 MTV:n liikevaihto oli 1 732 miljoonaa kruunua eli noin 165 miljoonaa euroa.

Emoyhtiö Bonnier Broadcastingin liikevaihto kasvoi 10 prosenttia 7 497 miljoonasta kruunusta (713,9 miljoonasta eurosta) 8 253 miljoonaan kruunuun (785,9 miljoonaan euroon) ja operatiivinen tulos 140 prosenttia 423 miljoonasta kruunusta (40,3 miljoonaa euroa) 1 027 miljoonaan kruunuun (97,8 miljoonaan euroon).

MTV kasvatti sekä mainosmyyntiä että maksutelevisiota

Suomen mainosmarkkinoilla kokonaistilanne jatkui haastavana ja kilpailu kaikissa mediaryhmissä kovana, mutta televisiomainonta kääntyi pieneen 0,1 prosentin nousuun.

MTV:n liikevaihtoa vahvistivat sekä mainosmyynnin että maksutelevision liiketoiminnan kasvu. Yhtiö onnistui voittamaan kaupallisia markkinaosuuksia mainonnassa, katselussa ja maksutelevision tilaajissa.

”Olen todella ylpeä siitä, että onnistuimme kääntämään MTV:n kasvuun. Teimme vuoden aikana useita merkittäviä uudistuksia, lisäsimme sisältöpanostuksia ja investoimme vahvasti digitaalisiin palveluihin. Nämä painoivat tulostamme suunnitellusti. Tavoitteenamme on nyt liikevaihdon kasvun jatkuminen ja kannattavuuden saavuttaminen”, sanoo MTV:n toimitusjohtaja Jarkko Nordlund tiedotteessa.

MTV vahvisti viime vuonna asemaansa Suomen kaupallisen television markkinajohtajana. Osuus kaupallisen tv:n katselusta nousi parhaimmillaan lähes 50 prosenttiin, ja syys–joulukuussa MTV:n kanavien katselu kasvoi liki 5 prosenttia. Koko vuoden osuus kaupallisen tv:n katselusta nousi edellisen vuoden 41,7 prosentista 42,4 prosenttiin 10–54-vuotiaiden ikäryhmässä. Kymmenen uutiset pysyi alle 55-vuotiaiden katsotuimpana uutislähetyksenä. Vuoden seuratuin urheilutapahtuma oli MM-jääkiekon Suomi–Sveitsi-ottelu, jonka keskikatsojamäärä MTV3:lla ja C More Sportilla kohosi lähes 1,5 miljoonaan.

Mtv-nettitelevisiopalvelun eli entisen Katsomon aloitettujen suoratoistojen määrä kasvoi viime vuonna lähes 40 prosenttia vuoteen 2017 verrattuna.

Ruotsalainen Telia ilmoitti heinäkuussa 2018, että se ostaa Bonnierilta MTV:n, Mediahubin, C Moren ja ruotsalaisen TV4:n omistajan Bonnier Broadcastingin. Kauppa vaatii kilpailuviranomaisen vahvistuksen ja sen odotetaan toteutuvan vuoden 2019 jälkimmäisellä puoliskolla.

Juttua korjattu 16.2. klo 12:41.  Pieneen 0,1 prosentin nousuun kääntyi televisiomainonnan markkina Suomessa kokonaisuudessaan, ei vain MTV:n televisiomainonta.

Kommentti

19.03.2019 11:37

Oi vaalihuuma, missä viivyt?

Suomessa vieraileva turisti ei huomaa mistään, että eduskuntavaaleihimme on alle kuukausi aikaa. Milloin vaalimainonta käynnistyy toden teolla?