Media

Sanna Pekkonen 27.2. 12:34

MTV:n tappiot syvenivät entisestään – "Meillä oli aidosti kovemmat odotukset"

Arttu Laitala
MTV:n toimitusjohtaja Jarkko Nordlund.

MTV:n toimitusjohtaja Jarkko Nordlund uskoo, että Suomen tv-markkinalla voidaan nähdä jo tänä vuonna uusia yhteistyömalleja tv-yhtiöiden välillä.

MTV:n tappiot syvenivät jälleen viime vuonna. MTV:n liiketulos ilman liikearvon poistoja oli viime vuonna 22 miljoonaa euroa tappiollinen, kun vuosi sitten vastaava luku oli kuusi miljoonaa euroa miinuksella. Myös yhtiön liikevaihto supistui viime vuonna 176 miljoonaan euroon, mikä on 12 prosenttia edellisvuotta vähemmän.

MTV:n toimitusjohtajan Jarkko Nordlundin mukaan selvästi tappiolliseen tuloksen syynä ovat investoinnit tv-sisältöihin ja videopalveluihin sekä mainostulojen lasku.

”Olemme kasvattaneet panostuksia sisältöön, mikä näkyy siinä, että olemme pitäneet tai kasvattaneet markkinaosuuksiamme. Olemme myös satsanneet videopalvelujemme Katsomon ja C-Moren teknisiin alustoihin sekä C-Moren markkinoille tuontiin ja brändäykseen”, Nordlund kertoo M&M:lle.

Nordlundin mukaan näiden investointien tiedettiin painavan tulosta, mutta mediamarkkinan kehitys oli pettymys. Kantar TNS:n mukaan tv-mainonta väheni viime vuonna viisi prosenttia edellisvuodesta.

”Tv-yhtiöt eivät päässeet koko mediamarkkinan kehitykseen mukaan. Meillä oli aidosti kovemmat odotukset, ja arvoimme, että mediamarkkina on television puolella vakaa tai jopa kasvava. Jäimme tavoitteista” Nordlund sanoo.

Kuluttajaliiketoiminnan eli käytännössä maksu-tv-tulojen kehitys oli Nordlundin mukaan viime vuonna odotusten mukainen.

”Lanseerasimme C-Moren kesken vuoden, joten tulokertymä oli vielä pienempi. Tänä vuonna asiakaskanta on suurempi, joten tulojenkin pitäisi olla suuremmat.”

Nyt julkaistut luvut selviävät MTV:n omistajan Bonnierin vuosiraportista. MTV:n oma tilinpäätös julkaistaan muutamien viikkojen sisällä.

MTV:n liikevaihto on ollut laskussa jo vuosia ja yhtiön liiketulos on ollut tappiollinen vuodesta 2012 lähtien.

”MTV ei ole pystynyt kääntämään alaspäin menevää trendiään. Liikevaihdon putoaminen on ollut enemmänkin kiihtyvää”, arvioi M&M:n yritystutkija Erkka Felt.

Bonnier-konsernin tv-toiminnasta vastaavan Bonnier Broadcastingin toimitusjohtaja Casten Almqvistin mukaan konsernin tavoitteena on vahvistaa MTV:n asemaa tv-markkinoilla satsaamalla jatkossakin kotimaiseen sisältöön sekä kehittämällä viime vuonna lanseerattua C-More-palvelua.

"Niin vahvistamme uutta tulovirtaa suoraan asiakkailta, mikä vähentää riippuvuuttamme epävakaasta mainosmarkkinasta. Kokonaisstrategiamme on siirtyä katsojanäkökulmasta käyttäjänäkökulmaan, kun on-demand-palvelujen kysyntä kasvaa. Ruotsissa tätä strategiaa on viety jo läpi onnistuneesti", Almqvist kommentoi M&M:lle.

Bonnier Broadcasting kasvatti viime vuonna liikevaihtoaan 1,3 prosenttia noin 746 miljoonaan euroon. Yhtiön liiketulos ilman liikearvon poistoja oli noin 42 miljoonaa euroa. Bonnier Broadcastingin tulosta nosti etenkin ruotsalaisen TV4:n ennätyksellisen hyvä liiketulos ilman liikearvon poistoja, joka ylsi yli 100 miljoonaan euroon noin 440 miljoonan euron liikevaihdolla.

Bonnierin emokonsernille vuosi oli vaikeampi: liiketulos ilman liikearvon poistoja laski 14,5 prosenttia edellisvuodesta 62 miljoonaan euroon ja liikevaihto kasvoi vajaan prosentin. MTV mainitaan Bonnierin tulosraportissa yhtenä tekijänä, joka painoi konsernin tulosta. Toinen riippakivi oli viime vuonna kirjakustantamo Bonnier Publishing.

Uutta yhteistyötä?

Nordlund uskoo, että Suomen tv-markkinalla voidaan nähdä uudenlaisia yhteistyömalleja, kun pienellä markkinalla on paljon toimijoita.

”Yksikään tv-yhtiö ei tee Suomessa kunnon liiketoimintaa. Pitäisin aika luontevana, että tänä vuonna nähdään jo esimerkiksi myyntiyhteistyötä tai laitetaan firmoja yhteen.”

Nordlundin mukaan MTV:llä ei ole tällä hetkellä konkreettisia suunnitelmia tällaisesta yhteistyöstä ja yritysostoista.

”Mutta olemme kaupallisen puolen markkinajohtaja, joten haluamme olla mukana, jos jotain tapahtuu”, Nordlund sanoo.

Nordlund väläyttelee myös mahdollisuutta, että Ruotsin tapaan tv-yhtiöt saisivat Suomessakin tulevaisuudessa jakelutuloja myös operaattoreilta, jotka jakavat tv-yhtiöiden sisältöä nykyisin veloituksetta. Aihe on ollut esillä alkuvuodesta, kun Kopiosto haastoi Telian oikeuteen vaatiakseen korvauksia tv-ohjelmien tekijöille kaapelitelevisioverkoissa edelleen lähetettävästä sisällöstä.

Tulosparannusta kasvun kautta

Tänä vuonna Nordlund ennakoi MTV:n tekevän viime vuotta paremman liiketuloksen.

”Haemme positiivisia lukuja kasvun kautta, emme säästöillä”, sanoo Nordlund.

Nordlundin mukaan parhaillaan on menossa neuvotteluja suurimpien mainostajien kanssa tämän vuoden kampanjoista. Nordlundin mukaan neuvotteluissa on ”positiivinen vire”.

MTV kevensi vuoden alussa myös konsernirakennettaan. MTV:n toiminta oli aiemmin jaettuna kolmeen eri yhtiöön: MTV Oy:hyn, MTV Sisällöt Oy:hyn ja uutistoiminnasta vastaavaan Mediahubiin. Kun järjestely tehtiin vuonna 2015, arvioitiin, että toiminta olisi pilkottu MTV:n myynnin helpottamiseksi. Kauppoja ei ole kuitenkaan tullut.

Tämän vuoden alussa MTV Oy ja MTV Sisällöt Oy yhdistettiin MTV Oy:ksi. Nordlundin mukaan tähän päädyttiin, koska aiempi konsernirakenne oli liian raskas.

Loppuvuodesta myös ratkesi, että MTV saa uutistoimintaansa ainoana kaupallisena yhtiönä kolmen miljoonan euron tuen valtiolta vuosina 2018–2019.

”Olemme onnellisia, että saimme tukea, mutta emme voi pohjata toimintaamme pelkälle tuelle”, Nordlund sanoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö