Media

Aleksi Ylä-Anttila 8.10.2018 12:57 päivitetty 8.10.2018 13:09

MTV uudistaa toimintamalliaan – Jarkko Nordlund: "Tämä on meille hyvä hetki tehdä muutoksia"

Petteri Paalasmaa
MTV3:n päämaja Pöllölaakso sijaitsee Pasilassa. Kuvituskuva.

MTV:n uudeksi operatiiviseksi johtajaksi nimitetty Johannes Leppänen ottaa jatkossa tulosvastuun mainosrahoitteisen ja kuluttajarahoitteisen liiketoimintayksikön sijaan.

MTV kertoi maanantaina luopuvansa kahden erillisen liiketoimintayksikön mallistaan. Mainosrahoitteisen ja kuluttajarahoitteisen liiketoiminnan sijaan tulosvastuun ottaa yksi operatiivinen johtaja ja MTV:n myyntiorganisaation tueksi rekrytoidaan kaupallinen johtaja.

Operatiiviseksi johtajaksi on nimitetty aiemmin kuluttajarahoitteisen liiketoimintayksikön vetäjänä toiminut Johannes Leppänen. MTV:n mainosrahoitteista liiketoimintaa johtanut Sami Vikback jättää paikkansa keväällä siirtyy takaisin Ruotsiin.

MTV:n toimitusjohtaja Jarkko Nordlundin mukaan muutosten taustalla on halua yksinkertaistaa yrityksen toimintamallia.

Nordlundin mukaan MTV saa uuden toimintamallin myötä keskitettyä kaikki kanavansa, Katsomo-palvelun sekä C More -maksutelevision yhdeksi hallittavaksi kokonaisuudeksi, josta vastaa jatkossa Johannes Leppänen.

"Aiempi jako mainosrahoitteiseen televisioliiketoimintaan ja kuluttajamaksulliseen sisältöpalveluun on toiminut meillä todella hyvin. Mainosansainta on tällä hetkellä kasvussa, C More on kasvussa ja katselumäärät ovat hyvin positiivisia. Tämä on hyvä hetki tehdä muutoksia yhdistämällä liiketoimintayksikkömme", Nordlund kertoo M&M:lle.

Jarkko Nordlund | Kuva: Tiina Somerpuro

 

Organisaatiomuutoksen myötä kanavajohtaja Jaana Pasonen vastaa kaikista MTV:n kanavien ja palveluiden sisällöistä ja niiden tuottavuudesta, johtaja Saara Pekkonen vastaa digitaalisista palveluista ja asiakaspolusta, markkinointi- ja viestintäjohtaja Susa Valvio vastaa kaikkien MTV:n kanavien ja palveluiden brändeistä, markkinoinnista ja viestinnästä ja Emmi Vainionpää jatkaa maksutelevision johtajana vastuullaan jatkossa kaikki MTV:n jakelu. He raportoivat rooleissaan Johannes Leppäselle.

Johannes Leppänen kertoo aloittavansa uudessa tehtävässään ja ottavansa uuden haasteen vastaan innolla. Kahden liiketoimintayksikön malli on Leppäsen mukaan auttanut parin vuoden aikana yhtiötä saamaan mainosliiketoiminnan luvut kasvuun sekä kehitettämään C More- , Katsomo- sekä uutispalveluita eteenpäin hieman erillään toisistaan.

"Nyt on looginen hetki ottaa seuraavat askeleet yhdessä. Lähdemme miettimään, millä tavoin maksimoimme kaikki alustat ja viemme tätä kokonaisuutta yhdessä eteenpäin. Tämä on minulle mieluinen haaste", Leppänen kertoo M&M:lle.

Kaupallinen johtaja tarkoitus nimittää loppuvuonna

Jarkko Nordlundin mukaan MTV on käynnistänyt kaupallisen johtajan hakuprosessin viime viikolla.

"Pyrimme aikataulullisesti siihen, että loppuvuoden kuluessa henkilö tehtävään olisi valittu ja toivottavasti jopa aloittanut tehtävässään", Nordlund sanoo.

MTV:n liiketulos ilman liikearvon poistoja oli viime vuonna 22 miljoonaa euroa tappiollinen, kun vuosi sitten vastaava luku oli kuusi miljoonaa euroa miinuksella. Myös yhtiön liikevaihto supistui viime vuonna 176 miljoonaan euroon, mikä on 12 prosenttia edellisvuotta vähemmän.

Kilpailuviranomainen pohtii parhaillaan, hyväksyykö se kaupan, jossa ruotsalainen teleoperaattori Telia ostaa MTV:n mediajätti Bonnierilta. Nordlundin mukaan päätös on odotettavissa vuonna 2019.

"Taloudellisesti teemme vielä tänä vuonna tappiollisen liiketuloksen. Kaikki liiketoimintamme osa-alueet kuitenkin kasvavat. Olemme samalla investoineet sekä sisältöihimme että tekniikkaan enemmän kuin koskaan. Ajatuksissa siintää myös, että kesällä julkistettu Telia-kauppa saataisiin ensi vuoden aikana maaliin ja pääsisimme kehittämään uudenlaista mediayhtiötä. Mutta sen aika on sitten, kun hyväksyntä kaupalle toivon mukaan pian tulee", Nordlund sanoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö