vastaväittäjä

Nimettöminä pysyttelevät Nokia-johtajat kommentoivat viittä väitettä, jotka saivat pontimensa uuden Iphonen lanseerauksesta.

1 Nokia on unohtanut "connecting people"-sloganinsa hyödyntämisen uusien laitteiden ja palveluiden markkinoinnissa. Nyt Apple vilautti sanaparia uuden Iphonen yhteydessä. Pian ihmiset liittävät sloganin enemmän Appleen kuin Nokiaan.

- Emme suinkaan ole unohtaneet sloganiamme, vaan päinvastoin käytämme sitä koko ajan globaalisti aktiivisesti markkinoinnissamme ja tuotelanseerauksissamme. Connecting People on koko toimintamme pohja: se luo pohjan viestintämme emotionaaliselle agendalle ja liiketoiminnan kehittyessä se saa koko ajan uusia ulottuvuuksia. Suomesta ei välttämättä näe globaalin markkinointiviestintämme koko laajuutta.

2 Nokialla on yhä vaikeuksia ymmärtää, että kuluttajia kiinnostaa enemmän käytettävyys ja käyttökokemus kuin teknologia. Tämä heijastuu sekä tuotteisiin että niiden markkinointiin.

- Kyllä Nokia haluaa ymmärtää, mikä kuluttajia kiinnostaa ja uskomme ymmärtävämme. Toki aina on parannettavaa. Seuraamme kuluttajien käyttäytymistä koko ajan ja teemme laajoja kuluttajatutkimuksia eri puolilla maailmaa. Uudistamme myös tutkimuksiamme jatkuvasti muun muassa reaaliaikaisemman tutkimuksen suuntaan.

3 Nokia ei ole onnistunut luomaan Nseriesistä ja Ovista vahvoja brändejä. Teknologian ja logistiikan päälle noussut yritys ei houkuttele innovatiivisimpia sisällöntuottajia.

- Brändin rakentaminen vaatii aikaa. Nokia-brändin rakentaminen alkoi parikymmentä vuotta sitten. Nseries ja etenkin Ovi ovat paljon nuorempia ja niiden kehitys on hyvässä vauhdissa. Mielestämme Nseries on hyvin vahva brändi ja sen tunnettuus on erittäin hyvä eri puolilla maailmaa. Ovi Store -palvelusta ladataan sisältöä keskimäärin 1,7 miljoonaa kertaa päivässä. Se kertoo sisällöntuottajien ja ohjelmistokehittäjien mahdollisuuksista saavuttaa uusia asiakkaita ympäri maailmaa. Forum Nokialla on yli neljä miljoonaa jäsentä. Se on yksi maailman suurimmista ja aktiivisimmista kehittäjäyhteisöistä.

4 Nokia ei ole osannut kunnolla tuotteistaa videopuheluja, ja nyt kun aika on niille kypsä, Apple omii ne uuteen Iphoneensa.

- Videopuhelut eivät todellakaan ole vielä saavuttaneet laajaa suosiota yleisesti, mutta ne yleistyvät koko ajan. Kamerapuhelimetkin tarvitsivat jonkin aikaa suosioonsa ja tänä päivänä ne ovat vakiovarusteina. Nokia on satsannut paljon videopuheluihin, ja sen puhelimilla voi soittaa videopuhelun myös matkapuhelinverkoissa, kun taas Iphone vaatii wifi-yhteyden.

5 Nokian on muututtava insinöörivetoisesta markkinointivetoiseksi yritykseksi.

- Nokia haluaa olla kuluttajalähtöinen yritys, mutta toki sekä insinööri- että markkinointitaidot ovat molemmat tärkeitä.

Nokian viestintä välitti väitteet eri puolille yhtiötä.

Vastaajat eivät halunneet esiintyä nimillään.