Japanilainen Muji perustettiin antiteesiksi 1980-luvun kulutustottumuksille. Yhtiön brändittömyys ja tuotteiden laatu olivat vastalause heikkolaatuiselle kulutushötölle ja kalliille luksustuotteille, jotka 1980-luvun kuumat juppivuodet nostivat pintaan.

Yhtiön ydinperiaatteita ovat edelleen raaka-aineiden huolellinen valinta, prosessien tehostaminen ja pakkausten yksinkertaistaminen. Nämä periaatteet kuulostavat liiketoiminnan kannalta arkijärkisiltä, mutta ne eivät ole vastalause millekään. Ainakaan enää.

Mujin brändittömyys näkyy lähinnä tuotteiden ja myymälöiden estetiikassa. Vuosikymmeniä sitten radikaali brändittömyys on muuttunut itsessään megabrändiksi.

Mujista onkin muotoutunut todellinen monitoimitalo, joka on tehtaillut autoja Nissanin kanssa, suunnitellut robottibusseja sekä perustanut hotelleja ja supermarketteja. Yhtiö tekee jopa taloja.

1980-luvun kulutuskapinaa ja antiteesejä voi käydä todistamassa maailman vilkkaimmilla ostoskaduilla, esimerkiksi Lontoon Oxford Streetillä ja New Yorkissa Fifth Avenuella. Syksyllä Muji avaa pysyvän toimipisteen Kamppiin Helsinkiin. Kaikkiaan Mujilla oli vuonna 2018 tilastopalvelu Statista mukaan 917 toimipistettä ympäri maailmaa. Vertailun vuoksi huonekalujätti Ikealla oli viime vuonna yhteensä 422 myymälää.

Lue myös: 35 miljardin liikevaihto, mutta ei brändiä – Muji hakee kasvua Euroopasta