Mainonnan sääntely

Aleksi Ylä-Anttila 11.1. 08:15

Muotikauppa Boohoo sai noottia – mainosti aitoa turkista sisältävää tuotetta tekoturkiksena

Asia tuli ilmi eläinten oikeuksia ajavan hyväntekeväisyysjärjestön tekemän testin yhteydessä.

Muodin verkkokauppa Boohoo on joutunut viranomaisten hampaisiin Britanniassa mainostettuaan aitoa turkista sisältävää villapaitaa keinoturkiksena, uutisoi BBC.

Eläinten oikeuksia ajava hyväntekeväisyysjärjestö Humane Society International osti Boohoon kautta villapaidan. Järjestö havaitsi tekemässään testissä keinoturkiksena markkinoidun tuotteen sisältävän aitoa turkkia, joka on todennäköisesti peräisin kaniinista.

Järjestön Yhdistyneiden kuningaskuntien jaoston johtaja Claire Bass pitää harhaanjohtavaa turkismainontaa kuluttajien näkökulmasta kestämättömänä.

"On täysin mahdotonta hyväksyä sitä, että myötätuntoisia kuluttajia, jotka haluavat ostaa keinoturkiksia, johdetaan harhaan ja ostamaan aitoja eläinturkiksia", Bass kommentoi BBC:n mukaan.

HSI teki Britannian mainontaa valvovalle Advertising Standards Authoritylle (ASA) valituksen mainonnan harhaanjohtavuudesta. ASA totesi lausunnossaan mainoksen olleen harhaanjohtava ja kielsi sen esittämisen valitusta koskeneessa muodossa.

Boohoo on ilmoittanut olevansa sitoutunut siihen, että kaupassa ei myydä aitoa turkista sisältäviä tuotteita.

Yritys kertoo saaneensa kyseisen villapaitaerän tavarantoimittajalta, joka on ollut tietoinen Boohoon linjauksesta ja allekirjoittanut lomakkeen, jossa sitoudutaan olemaan toimittamatta todellisia turkiksia sisältäviä tuotteita myytäväksi.

Valituksen jälkeen Boohoo veti mainoksen pois ja kertoi lopettaneensa tilausten tekemisen kyseiseltä tavarantoimittajalta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö