Muotilehden toimitussihteeri Molly Pohlig kertoo, että Voguen Facebook-sivulle nostettu postaus Moomin x Novita -mallistosta nousi hetkessä sivuston yhdeksi kaikkein suosituimmista postauksista.

"Muumien suosio Yhdysvalloissa on kasvanut nopeasti viime vuosina. Postauksen suuri suosio kuitenkin yllätti minut. Vogue Knittingillä on paljon seuraajia joka puolella maailmaa, mutta uusien lankojen ja Muumi-fanien täytyy olla selittävä tekijä", Molle Pohlig arvioi tiedotteessa.

Novita n toimitusjohtaja Daniela Yrjö-Koskinen kertoo, että Voguen nosto kertoo laajasta kiinnostuksesta Muumi-lankoja ja -malleja kohtaan.

"Kansainvälinen neulojayhteisö haluaa juuri nyt suomalaista omaleimaisuutta. Muumi-langoissa hehkuu Muumilaakson merellisen raikas tunnelma ja Muumitalon lämpö", Daniela Yrjö-Koskinen kuvailee.

Vogue Knitting on ollut Yhdysvaltain johtava neulemedia jo 30 vuoden ajan, Euroopassa lehti tunnetaan nimellä Designer Knitting. Aikakauslehtien ja nettimedioiden julkaisun lisäksi se järjestää tapahtumia neulojille.

Novitan Muumi-langat ja -ohjekirjat saivat tammikuun alussa suursuosion heti saapuessaan kauppoihin, ja ensimmäinen erä myytiin hetkessä loppuun. Uusi lankaerä saapuu lähiviikkoina kauppoihin, joten neulojien kysyntään pystytään jälleen vastaamaan.

"Muumien vetovoima ja valtava kiinnostus on yllättänyt meidät. Meillä ei ole aiemmin ollut tällaista kiinnostusta sosiaalisessa mediassa ja kyselyitä on tullut Japanista asti", sanoo Daniela Yrjö-Koskinen.

Yrjö-Koskinen kertoi M&M:lle aiemmin tänä vuonna, että Novita suunnittelee Aasiaan menemistä tämän vuoden aikana.

"Messuilla olemme jo saaneet yhteydenottoja Aasian suunnalta. Tuntuu, että nyt on meidän aikamme olla myös sinne aktiivisesti yhteydessä."

Novitan Muumi-valikoima tulee myyntiin kevään aikana Suomen lisäksi Ruotsiin, Viroon ja Norjaan. Loveknittingin kansainvälisen verkkokaupan kautta langat tavoittavat kuluttajat myös USA:ssa, Iso-Britanniassa ja Euroopassa.

Muumi-lankavalikoiman lanseerauksella Novita tavoittelee avausta myös Aasian markkinoille. Japanissa langat tulevat myyntiin kevään aikana ja siellä järjestetään myös useita Muumi-neulekerhoja. Muumit ovat saaneet erityisen suosion juuri Japanissa.

Novita on suomalainen perheyritys, joka valmistaa käsityölankoja pääasiassa villasta ja muista luonnonkuiduista. Yrityksen tuotteisiin kuuluvat muun muassa villasta ja puuvillasta tehdyt langat, joita käytetään muun muassa neulontaan ja virkkaukseen.

Novita teki tilikaudella 2017 noin 23,1 miljoonan euron liikevaihdon ja 1,69 miljoonan euron tuloksen. Henkilöstön määrä tilikauden lopussa oli 86.