Markkinointi

Hannamiina Tanninen 22.11. 12:47

Muotitalo Dolce & Gabbanan mainos aiheutti rasismikohun Kiinassa – muotinäytös peruttiin tuntien varoitusajalla

Dolce & Gabbanan mainosvideolla syötiin pizzaa syömäpuikoin. (Kuvakaappaus)

Kiinalaiset verkkokaupat vetivät D&G:n tuotteet pois myynnistä.

Italialaisen muotitalo Dolce & Gabbanan mainoskampanja ”DG Loves China” epäonnistui pahasti. Muotitalo latasi keskiviikkona sosiaalisen median tileilleen useamman mainosvideon, jossa kiinalainen malli yrittää syödä italialaisia perinneruokia syömäpuikoilla.

Yhdessä videoista kiinalainen malli esimerkiksi tökkii pizzaa syömäpuikoilla tavalla, jota kiinalaisessa ruokapöydässä pidettäisiin erittäin epäkohteliaana.

Kiinan sosiaalisen median käyttäjät kuitenkin kokivat videot rasistisina, joten ne jouduttiin poistamaan parissa tunnissa.

Videoiden poistamisen jälkeen Dolce & Gabbanan suunniteltu suuri muotinäytös peruttiin vain neljä tuntia ennen sen aiottua alkamisaikaa. Virallisten tiedotteiden mukaan muotinäytöstä ei ole kokonaan peruttu, vaan se pidetään myöhempänä ajankohtana.

Johtaja möläytti pahasti

Tilannetta pahensi entisestään muotitalon johtaja Stefano Gabbanan rasistiset kommentit. Sosiaalisessa mediassa kiersi kuvakaappauksia Gabbanan käymästä tapaukseen liittyvästä keskustelusta. Keskustelussa Gabbana muun muassa kertoi kiinalaisten olevan tyhmiä, kun kiinalaiset eivät ymmärrä videon olevan kunnianosoitus heidän kulttuurilleen. Hän myös kysyy, eivätkö kiinalaiset itse ole rasistisia, koska he syövät koiranlihaa.

Gabbana kiisti myöhemmin keskustelun olevan aito ja väitti, että hänen sosiaalisen median tilinsä on hakkeroitu. Samanlainen viesti löytyy Dolce & Gabbanan virallisilta sosiaalisen median tileiltä. Viestissä kerrotaan yrityksen lakiosaston tutkivan asiaa.

Olivat kuvakaappaukset aitoja tai eivät, vahinko oli jo päässyt tapahtumaan. Yrityksestä negatiiviseen sävyyn keskustelevia aihetunnisteita on pelkästään kiinan sosiaalisen media Weibossa useita. Jokaista niistä on luettu yli 100 miljoonaan kertaan.

Kiinalaiset verkkokaupat ovat vetäneet Dolce & Gabbanan tuotteita pois myynnistä. Kiinan kaksi suurinta verkkokauppaa Taobao ja JD.com eivät ole virallisesti kommentoineet asiaa. Kummankaan verkkokaupasta ei kuitenkaan torstaina löytynyt yhtään tuotetta hakusanalla ” Dolce & Gabbana”.

Uutistoimisto Bloombergin mukaan pienempi kiinalainen verkkokauppa Yangmatou kertoi vetäneensä 58 000 Dolce & Gabbanan tuotetta pois myynnistä. Syyksi se ilmoitti, että kotimaa menee kaiken edelle.

Elokuvatähti suivaantui somessa

Myös muotinäytökseen palkatut mallit ovat yksi toisensa jälkeen ilmoittaneet, etteivät he halua työskennellä muotitalon kanssa.

Näistä Kiinan markkinoiden ulkopuolella parhaiten tunnettu lienee Zhang Ziyi, joka tähditti elokuvaa Hiipivä tiikeri, piilotettu lohikäärme. Zhang latasi sosiaalisen median tililleen kuvan, jossa ilmoitetaan, että Dolce & Gabbanalle palautetaan yhtiön omat ulosteet. Tähti ei lehtitietojen mukaan edes poistunut Shanghain lentokentältä kuultuaan videoista.

Dolce & Gabbana ei ole ensimmäinen muotitalo, joka on joutunut vaikeuksiin Kiinassa. Viime vuonna yhdysvaltalaisen Victoria’s Secretin muotinäytös järjestettiin Shanghaissa ilman sen päätähteä, yhdysvaltalaismalli Gigi Hadidia. Virallista syytä tähden poisjäännille ei ilmoitettu. Mutta vain viikkoja ennen muotinäytöstä Hadid joutui rasismikohun keskelle ladattuaan itsestään kuvan sosiaaliseen mediaan, jossa hän yritti imitoida Buddhan pään muotoista keksiä siristämällä silmiään.

Myös yhdysvaltalaislaulaja Katy Perryn oli tarkoitus esiintyä samassa Victoria’s Secretin muotinäytöksessä. Hänen viisumihakemuksensa kuitenkin evättiin hänen pidettyään esillä Taiwanin lippua konsertoidessaan Taiwanissa. Perry myös pukeutui konsertissaan auringonkukkamekkoon. Auringonkukkia pidetään Taiwanissa itsenäisyysliikkeen symbolina.

Ruotsissa tehtiin samanlainen moka

Aikaisemmin tänä vuonna satiiriohjelma Svenska Nyheter julkaisi sketsin, jossa se halusi ottaa kantaa yhden kiinalaisturistiperheen käytökseen ruotsalaisessa hotellissa.

Kiinalaisperhe saapui hotelliin vuorokautta liian aikaisin ja olisi halunnut jäädä hotellin aulaan nukkumaan. Perhe ei kehotuksista huolimatta suostunut poistumaan, joten paikalle kutsuttiin poliisit. Tapauksesta tehtiin kännykkävideo, joka ladattiin Kiinan sosiaaliseen mediaan, missä se aiheutti paljon keskustelua.

Sketsin tarkoituksena oli ohjelman mukaan humoristisesti neuvoa kiinalaisia turisteja Ruotsissa. Video kuitenkin aiheutti diplomaattiseksi eskaloituneen kohun, sillä sitä pidettiin erittäin rasistisena.

Videolla Ruotsin tavoista kertova juontaja muun muassa muistuttaa kiinalaisturisteja siitä, että Ruotsissa on tapana pestä kädet vessassa käynnin jälkeen ja että Ruotsissa ruoka nautitaan yleensä veistä ja haarukkaa käyttäen. Videon juontaja myös huomauttaa, että Ruotsissa koiraa kävelyttävä henkilö ei ole tuonut omaa lounastaan mukanaan. Videossa myös väitetään kaikkien kiinalaisten olevan rasisteja.