Muoti

Ville Perttula 17.12.2018 16:08 päivitetty 17.12.2018 16:12

Muotitalo Prada joutui vetämään rasismisyytöksiä aiheuttaneen avaimenperän pois myynnistä

Kuvakaappaus Pradan twiitistä.

Pradamalia-nimisen tuotesarjan avaimenperän katsottiin hyödyntävän blackface-kuvastoa.

Muotitalo Pradan ympärillä velloo rasismikohu. Muotitalon Pradamalia-tuotesarjaan kuuluvat avaimenperät ovat herättäneet viime viikolla sosiaalisessa mediassa hämmennystä, sillä niiden on katsottu muistuttavan niin kutsuttua blackface-hahmoja, joita pidetään rasistisina. Samaisia hahmoja on ollut esillä myös Pradan lippulaivamyymälässä New Yorkissa.

Prada on nyt vetänyt tuotteen pois myynnistä ja julkaissut julkisen anteeksipyynnön Twitterissä.

Prada kommentoi, että avaimenperän Otto-Toto-niminen hahmo oli fantasia-aiheinen, eikä tuoteperheeseen kuuluvien hahmojen ole ollut tarkoitus ollut loukata ketään.

Asiasta uutisoivat muun muassa Ad Age ja The Guardian.

Vaatevalmistaja H&M joutui tammikuussa rasismikohun keskelle julkaistuaan verkkosivuillaan kuvan, jossa tummaihoisella lapsella oli päällä paita "Coolest monkey in the jungle" -tekstillä. Paidan teksti on suomeksi "Viidakon siistein apina".

Kommentti

19.03.2019 11:37

Oi vaalihuuma, missä viivyt?

Suomessa vieraileva turisti ei huomaa mistään, että eduskuntavaaleihimme on alle kuukausi aikaa. Milloin vaalimainonta käynnistyy toden teolla?