Kampanjat

Laura Kukkonen 6.9.2018 15:28

Muotoiluyritykset kampanjoivat kopioita vastaan – "Resurssit eivät välttämättä riitä valvomiseen"

Mikko Lehtimäki
Love Original -kampanjassa on mukana muun muassa tekstiiliyritys Lapuan Kankurit.

Suomalaiset muotoiluyritykset ja Ornamo-järjestö muistuttavat, että design-tuotteiden kopiointi on aina vähintäänkin eettisesti kyseenalaista.

Muotoilualan asiantuntijajärjestö Ornamo ja yli 20 yritystä ovat mukana kampanjassa aitojen tuotteiden puolesta.

Taustalla on yritysten havainto siitä, että alkuperäisten tuotteiden kopiointi on kasvava ongelma.

Kampanjatoimijat kannustavat brändejä ja kuluttajia jakamaan kuvia alkuperäisistä tuotteista #loveoriginal-tunnisteella. Kampanjan puolesta puhuvat muun muassa huonekaluyhtiö Lundia, valaisimia valmistava Himmee, huonekalubrändi Muoto2 ja tekstiiliyritys Lapuan Kankurit.

Lapuan Kankureiden markkinointijohtaja Jaana Hjelt kertoo Ornamon tiedotteessa, että yrityksen kuoseista ja tuotteista on tehty suoria kopioita ja muunnelmia monessa maailman kolkassa. Hjeltin mukaan design-alalla on yleistä, että isot yritykset hyödyntävät pienten yritysten kehittelemiä innovaatioita.

"Lapuan Kankurit on tehnyt vuosien varrella myös paljon tuotekehitystyötä, jota toiset yritykset ovat hyödyntäneet omissa mallistoissaan", Hjelt sanoo.

Ornamon toiminnanjohtaja Salla Heinäsen mukaan aineettomien oikeuksien merkitys yrityksissä on kasvanut kymmenen viime vuoden aikana Suomessa ja Euroopassa.

Heinänen muistuttaa, että tekijänoikeudella suojattujen ja luvattomasti valmistettujen design-huonekalujen maahantuonti on laissa kiellettyä, vaikka tuotteet tulisivat vain yksityiseen käyttöön.

Osa tuotteita ja mallistoja julkaisevista yrityksistä ei suojaa jokaista tuotettaan. Myös suojaamattomien tuotteiden kopiointi on eettisesti kyseenalaista, Ornamo muistuttaa.

"Ornamon suhdannekatsaukseen vastanneista 46 prosenttia ei ole suojannut työtään millään tavalla", Heinänen sanoo.

"Vaikka yrityksellä oli varaa suojata tuotteensa, eivät resurssit välttämättä riitä valvomiseen",  hän jatkaa.

Love Original -kampanjan ovat allekirjoittaneet muun muassa Eero Aarnio Originals, Hakola, Inno, Magisso, Nikari, Parolan Rottinki ja Teemu Järvi Illustrations.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö